Alfa Romeo 159

Alfa Romeo instalacja LPG e-Gas

Zdarzyło się, że kupiłeś samochód sprowadzony z Niemiec albo Włoch i okazało się, że samochód posiada bardzo egzotyczną

Instalacja gazowa e-Gas

Jeżeli masz samochód z instalacją gazową e-Gas to przykro mi , masz pecha. Mówiąc precyzyjnie jeżeli instalacja działa to wszystko jest w porządku. Niestety jeżeli przyjdzie moment, że wystąpi usterka w instalacji lpg albo czujesz, że instalacja wymaga regulacji to zaczynają się problemy. Właściwie nie ma szans żeby cokolwiek z komputerem gazowym e-Gas cokolwiek zrobić.

Dlaczego tak jest? W tym wpisie na moim blogu postaram się pokazać Ci gdzie są problemy z instalacją e-Gas i jak sobie z tym całym bałaganem poradzić.

instalacja lpg e-Gas sekwencja

Instalacja lpg e-Gas pochodzi z Włoch. Firma która odpowiada za ten produkt wytwarza własny sterownik gazowy e-Gas, własny reduktor lpg i własne wtryskiwacze lpg INJ01. A więc podobnie jak polscy producenci instalacji lpg tacy jak AC Stag, Lpgtech  czy producent instalacji lpg Optima włoscy twórcy poszli w sprzedaż całych kitów gazowych.

W Polsce instalacja gazowa e-Gas praktycznie nie występuje. Pojawia się właściwie tylko wtedy kiedy ktoś sprowadza samochód z instalacja gazową z zagranicy. Przeważnie można tą instalację lpg spotkać w samochodach sprowadzanych z Niemiec lub Włoch. Instalacja gazowa e-Gas jeżeli działa to działa dosyć sensownie.

Jednak szczerze mówiąc w porównaniu do polskich instalacji gazowych takich jak na przyklad Stag Qbox, sterownik gazowy 4Save BEST albo instalacja lpg KME Nevo to trzeba powiedzieć uczciwie, że instalacja gazowa e-Gas jest bardzo prymitywna. Polskie sterowniki gazowe i polskie instalacje gazowe biją obecnie na głowę większość konkurencji włoskiej, nie wspominając o „wynalazkach” tureckich  albo niemieckich. Jak wygląda przekładka „dziwnego” komputera gazowego na wysokiej klasy sterownik lpg KME Nevo możesz zobaczyć na takim przykładzie https://lpgmasters.pl/wymiana-komputera-lpg-solaris/

Problem i to praktycznie nie do przeskoczenia pojawia się kiedy potrzebujesz zrobić regulację albo naprawę instalacji gazowej e-Gas. Pierwsza poważna przeszkoda jest taka, że sterownik e-Gas wymaga zupełnie innego interfejsu diagnostycznego niż standardowy interfejs lpg używany powszechnie przez gazowników w Polsce. Dodatkowo producent instalacji e-Gas nie udostępnia oprogramowania do tej instalacji. Program jest niezwykle ciężko dostępny a do tego trzeba za niego jeszcze zapłacić !!

Podsumowując, w Polsce szansa, że ktokolwiek będzie w stanie zrobić serwis instalacji e-Gas  jest równa ZERO. Realnie podchodząc do problemu bez opowiadania bajek i bujania w obłokach to jeżeli masz instalację lpg e-Gas i przestałą działać to jedyne sensowne wyjście jest takie, że musisz wymienić sterownik gazowy e-Gas na nowy polski komputer gazowy.

Wymiana sterownika lpg na nowy inny

Instalacja gazowa KME NEVO

Taj jak już Ci wcześniej napisałem nie licz, że ktokolwiek podejmie się regulacji instalacji gazowej e-Gas z powodów wcześniej wspomnianych.  Na szczęście Twoją instalację gazową można przywrócić do życia. Powiem Ci, że można, że to ujmę obrazowo, starą pokraczną szkapę ( sterownik lpg e-Gas) zamienić prosto na konia wyścigowego. 

Tak właśnie wygląda porównanie instalacji gazowej e-Gas i polskich instalacji lpg. Zamiast komputera gazowego e-Gas możesz możesz uzyć na przykład produkty takich  polskich firm jak Stag, LpgTech, KME Nevo, sterownik lpg Optima albo na jeden z najnowocześniejszych i najnowszych  na rynku sterownik gazowy 4Save ECO albo 4Save BEST.

Na zdjęciu powyżej widzisz efekt modernizacji instalacji gazowej lpg polegającej na wyrzuceniu sterownika lpg e-Gas i wstawienie w jego miejsce sterownika gazowego KME Nevo. W praktyce modernizacja polegała na :

 

  1. demontażu starej instalacji elektrycznej  i poprowadzeniu całkiem nowej instalacji elektrycznej dedykowanej do współpracy ze sterownikiem lpg KME Nevo.
  2. montażu sterownika gazowego KME Nevo oraz jego konfiguracji
  3. wymiana czujnika ciśnienia od instalacji lpg e-Gas na  zintegrowany czujnik ciśnienia tzw. mapsensor dedykowany do instalacji KME Nevo.
  4. przejście pełnego procesu regulacji instalacji gazowej z nowym sterownikiem gazowym.

 

Na pewno ucieszy Ciebie fakt, że nie musisz wymieniać wtryskiwacze lpg ani reduktora lpg. Pod warunkiem oczywiście, że są sprawne. W omawianym przypadku tak było i zarówno wtryskiwacze lpg INJ01 jak i oryginalny włoski reduktor gazowy e-Gas bez najmniejszego problemu współpracowały z polskim komputerem gazowym KME Nevo.

Na zdjęciu poniżej widzisz zrzut ekranu z programu do konfiguracji i strojenia instalacji gazowej opartej na sterowniku KME Nevo. Na zdjęciu z lewej strony masz pokazane czasy wtrysku benzyny i gazu. Wprawne oko szybko rozpozna, że instalacja jest dobrze skonfigurowana i wystrojona.  Jak sam widzisz czasy wtrysku benzyny i gazu na wszystkich cylindrach są takie same z dokładnością do 0.01 sekundy. Sam proces strojenia instalacji lpg to już całkiem inna historia. Potrzeba jest do tego wiedza i sporo doświadczenia. Źle wystrojona instalacja gazowa może doprowadzić w skrajnym przypadku do uszkodzenia silnika w samochodzie.

Żaden szanujący się gazownik nie zdradza tajników, sztuczek i metod strojenia instalacji gazowej. Oczywiście znajdziesz jak będziesz chciał informacje co i jak ale będą to podstawowe ogólniki, takie „przedszkole” strojenia instalacji lpg.

KME NEVO software

Podzespoły instalacji gazowej e-Gas

Poniżej możesz zobaczyć jak wyglądają z bliska wtryskiwacze gazowe INJ01 produkowane przez włoska firmę e-Gas. Wtryskiwacze te nie są już produkowane. Firma co prawda wypuściła zmodyfikowaną wersję wtrysku lpg INJ01 ale wtryskiwacze te nie są dostępne w Polsce. Oznacza to, że jeżeli silnik na gazie zacznie nierówno pracować  albo poszarpywać to będzie znak że pora na wymianę wtryskiwaczy gazowych.

Wtedy nie zostaje Ci nic innego jak znaleźć na przykład dobry serwis lpg Warszawa taki jak nasz, a my już wiemy co dalej zrobić żebyś cieszły się jazdą na gazie i był zadowolony.

e-gas Wtryskiwacz lpg INJ01
instalacja lpg e-gas mapsensor

Na koniec jako ciekawostkę możesz na własne oczy zobaczyć jak wygląda czujnik ciśnienia gazu tzw. mapsensor w instalacji e-Gas.  Jako elektronik z zawodu i zamiłowania powiem Ci, że mapsensor w instalacji e-Gas jest bardzo, bardzo prymitywny, wręcz prostacki pod względem budowy. Co gorsza obawiam się dokładność wskazań tego czujnika gazu jest na poziomie +/-5%, a to jest wyjątkowo słaba dokładność.

Dla kontrastu powiem Ci że czujniki ciśnienia gazu używane przez polskich producentów instalacji lpg mają dokładność +/-1% , a ich konstrukcja jest zdecydowanie bardziej zaawansowana i profesjonalna. Sam z resztą możesz porównać jakość polskich i włoskich mapsensorów. Zobacz jak to robią Polacy i sam porównaj z tym co robi firma e-Gas https://lpgmasters.pl/mapsensor-instalacja-lpg/

instalacja lpg e-gas mapsensor rozebrany