Często można usłyszeć określenie, że ktoś ma „zamontowany zbiornik lpg do jazdy na wstecznym” albo „butla do jazdy na wstecznym”. O co chodzi?
Może zdarzyło Ci się zauważyć, że kiedy w zbiorniku lpg jest mało gazu samochód zaczyna gorzej jeździć na gazie. Kiedy próbujesz dynamicznie, ostro przyspieszyć instalacja przełącza się na benzynę. Słyszysz brzęczyk sygnalizujący że coś się dzieje z instalacją gazową. Wcześniej czy później kończy się to wizytą w warsztacie gazowym. Dobry serwis lpg Warszawa szybko zorientuje się co jest przyczyną.
Jeszcze wyraźniej opisane zjawisko możesz wyczuć kiedy masz mało gazu w zbiorniku i wjeżdżasz pod górę. Nagle instalacja gazowa wyłącza się albo zaczyna się zachowywać trochę dziwnie.
Źle zamontowany zbiornik lpg
Na rysunku poniżej widzisz najczęściej spotykany sposób montażu zbiornika lpg w samochodzie. Potocznie taki montaż zbiornika lpg nazywa się „montażem do jazdy na wstecznym biegu”. Zbiornik gazowy jest tak ustawiony że wielozawór znajduje się w głębi bagażnika. Takie rozwiązanie ma swoje zalety. Masz bardzo łatwy, naturalny dostęp do wskaźnika poziomu gazu. Również pokrętło odcinającego wypływ gazu ze zbiornika jest łatwo dostępne.
Teraz pomyśl jak zachowuje się gaz w zbiorniku, który jest tam w formie ciekłej. Pod wpływem siły bezwładności, kiedy przyspieszasz gaz w zbiorniku, kiedy jest już go mało będzie zbierał się tak jak to pokazuje rysunek poniżej. Nie ma w tym żadnej magii, to jest czysta fizyka.
W efekcie dojdzie do sytuacji, że rurka zasysająca gaz ze zbiornika znajdzie się powyżej lustra ciekłego gazu zgromadzonego w zbiorniku lpg. Sprawą oczywistą jest, że zostanie podana przez to mniejsza ilość gazu do reduktora. Czujnik ciśnienia gazu wykryje że ciśnienie spada. Sterownik lpg będzie starał się wprowadzać korekty. Tak dobrać parametry sterowania wtryskiwaczami lpg żeby doprowadzić układ do stanu równowagi. Sterownik lpg będzie wydłużał czas wtrysku gazu. Ewentualnie odłączy instalację gazową ponieważ zinterpretuję zaistniałą sytuacje jako nieprawidłowy stan pracy instalacji lpg.
Dobrze zamontowany zbiornik lpg
Zastanów się teraz jak będzie wyglądała sytuacja kiedy montaż zbiornika lpg będzie zrobiony tak że wielozawór lpg znajdzie się bliżej zewnętrznej strony bagażnika w samochodzie.
W tym przypadku kiedy jedziesz pod górę albo gwałtownie przyspieszysz rurka pobierająca gaz znajduje się lustrem ciekłego gazu i cały czas reduktor lpg dostaje potrzebną ilość gazu. Przy takim montażu zbiornika lpg podczas przyspieszania spadek ciśnienia gazu będą zdecydowanie mniejszy niż miały to miejsce przy montażu zbiornika „do jazdy na wstecznym”.
Czy to jest na prawdę tak bardzo ważne ?
Powiem szczerze, że sprawa jest moim zdaniem w niektórych przypadkach ważna a w innych szkoda sobie głowę zawracać.
Kiedy „prawidłowy” sposób montażu zbiornika lpg ma znaczenie? Na przykład kiedy mieszkasz w terenie gdzie są wzniesienia albo lubisz dynamiczną jazdę. Wada takiego montażu to niestety w praktyce niewidoczny wskaźnik ilości gazu w zbiorniku lpg montowany na wielozaworze.
Jednak kiedy mieszkasz powiedzmy w centralnej Polsce i na około jest płasko, a w dodatku wyrosłeś już z czasów kiedy każdego dnia musiałeś testować czy nadal samochód ma 10 sekund do setki to moim zdaniem możesz machnąć ręką na kierunek montażu wielozaworu. Tak samo jeżeli traktujesz samochód jako narzędzie do przemieszczania się miedzy domem, pracą, sklepem i kościołem.