Przykład montażu instalacji gazowej lpg w samochodzie z popularnym silnikiem produkcji Opla Ecotec. Mimo że, jest to samochód Chevrolet Orlando to posiada silnik Opla Ecotec o pojemności 1.8L. W tym przypadku nie ma potrzeby używania jakiś nadzwyczajnych podzespołów. Moc silnika to około 140KM, a więc mieści się w przedziale „normalnym”.
Istniały tylko dwie wątpliwości co do wyboru podzespołów gazowych do tego silnika. Większość partaczy nazywających się gazownikami albo innych internetowych „guru” od gazu z różnych forów internetowych przysięgałoby na wszystkie świętości, że do tego samochodu najlepszy wybór to : parownik lpg Alaska i wtryskiwacze gazowe Valtek czerwone.
A dla tych którzy twierdzą, że każdy samochód można zagazować na reduktorze Alaska i wtryskach lpg Valtek polecam przeczytać opis przypadku jak się to kończy kiedy montuje się najgorszy szajs w dobrym silniku //lpgmasters.pl/stag-300-wtryski-valtek-czesc-1/.
Na szczęście właściciel samochodu po przedstawieniu mu na spokojnie argumentów dlaczego warto zainwestować w dobre podzespoły gazowe zgodził się na dobranie znacznie lepszych jakościowo i technicznie elementów instalacji lpg.
Strojenie instalacji lpg
Chevrolet Orlando ma silnik produkcji Opla Ecotec 1.8L o mocy 140KM. Ten sam silnik spotyka się na przykład w samochodach takich jak Opel Vectra C.
Silnik bez problemów można przerobić na gaz. Pozostaje kwestia właściwego doboru podzespołów gazowych, montażu instalacji gazowej i na końcu bardzo ważny etap czyi strojenie i regulacja instalacji lpg.
Warto pamiętać, żeby poprawnie zamontować zamontować zbiornik lpg w bagażniku. Regułą jest, że zbiornik gazu lpg zamontowany jest do tzw. jazdy na wstecznym. O co chodzi dowiesz się czytając //lpgmasters.pl/butla-do-jazdy-na-wstecznym/
Na samym początku trzeba zaznaczyć że strojenie i regulacja instalacji gazowej to jest proces składający się przynajmniej z 2 etapów. Dopiero przejście całego procesu daje gwarancję że instalacja lpg jest poprawie wystrojona.
1. autokalibracja instalacji gazowej w warsztacie
Po zakończeniu montażu instalacji lpg w samochodzie przychodzi czas ma wstępną konfiguracje instalacji gazowej i przejścia procedury tzw. autokalibracji instalacji gazowej.Na tym etapie wykonuje się wybór wtryskiwaczy gazowych z dostępnej listy w programie konfiguracyjnym. Poza tym trzeba wybrać właściwie pozostałe czujniki niezbędne do prawidłowej pracy instalacji gazowej.
Często zdarza się, że na tym wstępnym czysto formalnym etapie partacze uważający się za gazowników popełniają kardynalne błędy, które w skrajnym przypadku mogą doprowadzić do na przykład uszkodzenia wtryskiwaczy gazowych.
Następnie przychodzi czas na rozpoczęcie automatycznej autokalibracji instalacji lpg. Mimo że, autokalibracja przebiega w większości sterowników ( ale nie we wszystkich) całkowicie automatycznie to i tutaj można popełnić błędy, w efekcie których proces autokalibracji instalacji lpg potrafi zostać przerwany lub zawiesza się w pewnym punkcie. Dlaczego tak się dzieje to już opowieść na kolejny wpis na blogu :).
2. strojenie instalacji gazowej na drodze
Dochodzimy do momentu, który jest pomijany przez „gazowników” a co gorsze pomijany również przez wiele mogłoby się zdawać profesjonalnych warsztatów gazowych.
Pamiętaj !!!
Regulacja instalacji lpg na drodze jest konieczna żeby mieć pewność, że instalacja gazowa będzie działać prawidłowo.
Najczęściej strojenie gazu na drodze jest pomijane przez różnej maści partaczy ponieważ takie strojenie zabiera bardzo dużo czasu. Często strojenie instalacji lpg trwa kilka godzin. Kolejny powód dlaczego „gazownicy” nie robią strojenia na drodze to przykro to powiedzie ale brak wiedzy jak stroić gaz w samochodzie. Znam przypadki że człowiek nie potrafił obsłużyć programu do konfiguracji instalacji gazowej.
Płacąc za montaż instalacji gazowej lpg nie płacisz tylko za fizyczny montaż podzespołów gazowych.
Płacisz przede wszystkim za wiedzę i doświadczenia gazownika.
Na zdjęciu powyżej widzisz zrzut ekranu z programu do strojenia instalacji KME Nevo.
Tak co najmniej powinna wyglądać wystrojona instalacja gazowa. Wprawne oko zauważy rozsądne czasy wtrysku benzyny i gazu. Rozsądną różnicę między tymi czasami. Bardzo dobre pokrycie mapy czasu wtrysku gazu i benzyny. Na zdjęciu to odpowiednio linia zielona i czerwona.
Zestrojenie instalacji lpg w taki sposób gwarantuje jej poprawne działanie w całym zakresie obrotów silnika i obciążenia silnika. Nie jest to jednak koniec strojenia. Często ( ale nie zawsze) trzeba wprowadzić pewne poprawki i korekty ponieważ procedury korekcyjne „zaszyte” przez producenta w sterowniku lpg wymagają dopieszczenia.
To jest jednak już wyższa szkoła jazdy. Może kiedy więcej o tym napisze.