Po co robić demontaż instalacji LPG
Najczęściej na demontaż instalacji LPG decydują się właściciele starych samochodów. Z reguły koszty naprawy albo modernizacji instalacji LPG są porównywalne z ceną samochodu. Więc lepiej dla świętego spokoju wymontować gaz z samochodu, żeby nie mieć problemów na corocznym przeglądzie technicznym. Jeżeli faktycznie chcesz to zrobić to odwiedź nasz serwis instalacji LPG Ursynów Inna motywacja do usunięcia gazu z samochodu to bardzo źle działająca instalacja gazowa.
Często zdarza się to przy samochodach sprowadzanych z zagranicy. Zamontowana w takim samochodzie jest z reguły bardzo egzotyczna instalacja LPG z niespotykanym w Polsce sterownikiem gazowym. Na przykład takich jak sterownik Ocotec albo sterownik Eurogas albo holenderski sterownik gazowy AG lub włoskiej firmy Bigas. Wszystko jest dobrze póki nie trzeba zrobić regulacji instalacji gazowej.
Inny typowy przypadek to instalacja LPG ze starym albo niedopuszczonym w Polsce do użytku zbiornikiem LPG. A tak przy okazji, jak chcesz dowiedzieć się ciekawych rzeczy na temat zbiorników LPG to polecam ten wpis na moim blogu //lpgmasters.pl/butla-do-jazdy-na-wstecznym/ .
Wtedy okazuje się, że nikt nie potrafi albo nie chce połączyć się ze sterownikiem gazowym aby zrobić regulację mieszanki gazowej. Gazownik nie chce poświęcać czas na zabawę z instalacją którą widzi pierwszy raz w życiu. Nie wie czy zajmie mu to 20 minut czy będzie musiał poświęcić cały dzień pracy. Dlatego właśnie gazownicy najczęściej odmawiają pracy ze wszelkiej maści wynalazkami. W większości przypadków gazownik boi się, że po kilku godzinach walki nic nie osiągnie a klient nie będzie chciał zapłacić za poświęcony czas. Niestety takie sytuację zdarzają się dosyć często.
Jak wygląda demontaż instalacji LPG
Zgodnie z obowiązującymi przepisami demontaż instalacji LPG może zrobić tylko warsztat zajmujący się instalacjami LPG. Związane jest to ze względami bezpieczeństwa. W dodatku może zaistnieć potrzeba wystawienia przez uprawniony do demontażu instalacji gazowej warsztat faktury albo rachunku. taki papierek może ( ale nie musi) być Ci potrzebny podczas corocznego przeglądu technicznego samochodu. Jeżeli trafisz na wyjątkowo skrupulatnego diagnostę to może właśnie chcieć rachunek do wglądu.
Od strony czysto technicznej podczas demontażu instalacji LPG gazownik usuwa z samochodu wszystkie podzespoły gazowe, a więc :
- zbiornik LPG
- wtryskiwacze gazowe
- sterownik gazowy
- zawór tankowania
- elektrozawór gazowy
- filtry LPG
- wiązkę elektryczną od instalacji LPG
- wszystkie rurki miedziane lub FARO
- węże gumowe
Demontaż wiązki elektrycznej od instalacji gazowej wiąże się z koniecznością „naprawienia” przewodów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Gazownik musi ręcznie w ściśle określony sposób przywrócić oryginalne sterownie wtryskiwaczami benzynowymi. Nieodpowiednie wykonanie tej czynności skutkuje tym, że samochód nie będzie chciał odpalić albo będzie źle pracował na benzynie. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do bardzo poważnej i kosztownej w naprawie awarii samochodu. .
Dlatego lepiej żeby nie robił tego amator ani żaden inny partacz.
Warto wspomnieć jeszcze o kwestii zaworu tankowania. Jeżeli masz zawór tankowania LPG w zderzaku, to po usunięciu go zostaje duża dziura. W praktyce warto zawór tankowania zostawić. Inaczej czekają Ciebie duże koszty związane z wizytą u lakiernika, żeby załatać dziurę. Na szczęście większość diagnostów podchodzi zdroworozsądkowo do tematu i przymykają oko na pozostawiony zawór tankowania gazu.
Co po demontażu instalacji LPG?
Po demontażu instalacji gazowej musisz odwiedzić stację kontroli pojazdów i zrobić przegląd pojazdu. Na osłodę za taki przegląd zapłacisz mniej, ponieważ nie będzie dodatkowej opłaty za obecność w samochodzie instalacji LPG.
Potem idziesz do Wydziału Komunikacji żeby wykreślić wpis w dowodzie rejestracyjnym o instalacji gazowej. Masz na to wszystko 30 dni.
Na koniec zostaje pytanie co zrobić z wymontowanymi podzespołami gazowymi. Od razu powiem Ci, że zbiornik LPG nadaje się tylko na złom. Nie można go ponownie zamontować w innym samochodzie. Dlatego wartość zdemontowanego zbiornika wynosi tyle ile cena złomu.
Sterownik gazowy, wtryskiwacze, reduktor jeżeli są w dobrym stanie być może jak będziesz miał szczęście sprzedaż komuś. Nie spodziewaj się jednak kokosów. Jeżeli ktokolwiek zdecyduje się kupić od Ciebie takie używane elementy to za śmieszne pieniądze.