stare wtryskiwacze LPG typu Valtek czerwony

Dobór właściwych węży LPG

Właściciel zamontował jego zdaniem porządną instalacje no bo przecież „Panie ja mam komputer Staga”. Ma Staga 300 i co

Jaguar  z silnikiem 200KM, V6 2,5L.

Właściciel zamontował jego zdaniem porządną instalacje no bo przecież „Panie ja mam komputer Staga”.

Ma taga 300 i co z tego?  Do tego zafundował sobie zestaw obowiązkowy czyli najgorsze i najtańsze wtryskiwacze Valtek. Na deser reduktor Zavoli, całkiem przyzwoity sprzęt, ale nie do tego silnika. Reduktor LPG jaki został zamontowany obsłuży do 150KM al silnik ma 200KM.

Jak wyglądają wtryskiwacze LPG widać na zdjęciach i chyba wszelki komentarz jest zbędny. Nawet laik zorientuje się, że są do wymiany. Zżerająca wtryskiwacze rdza aż razi w oczy.

Jednak nie to jest najgorsze. Pokazałem zdjęcia z zupełnie innego powodu. Spójrz na 3 czarne wężyki doprowadzające gaz do silnika. Zamontowane są miękkie gumowe węże jaki można stosować przy doprowadzaniu podciśnienia do mapsensora gazowego a nie do cylindra w silniku. Dlaczego?

Pierwszy powód to, to że wężyki nie mają wzmacniającego je oplotu. Pod wpływem temperatury zmienia się średnica węży gumowych którymi doprowadzany jest gaz do silnika.  Skutkuje to tym, że podawana jest różna dawka gazu w różnych stanach pracy silnika. Sterownik LPG może nie dać rady skorygować złej dawki gazu korektami.

Drugi powód to niewłaściwa średnica węży. W prawidłowo wykonanej instalacji węże LPG między wtryskiwaczem gazowym LPG a króćcem wkręconym w kolektor dolotowy powinny mieć średnicę wewnętrzną 5mm lub nawet 6mm, zależy to od konkretnego silnika jaki gazujemy.  Widoczne na zdjęciu wężyki mają średnice wewnętrzną realnie niecałe 4mm. A wiec jest oczywiste, że w jednostce czasu przepuszczą mniej gazu niż wężyk o średnicy powiedzmy 5mm.

Policzmy na szybko ile gazu przejdzie przez wąż o średnicy 4mm i 5mm.

Przepływ gazy w jednostce czasu zależy od ciśnienia gazu i pola powierzchni otworu. Wzór na pole powierzchni koło to P= π*(d*d)/4.

π = 3,14    d = 2r    r = promień otworu w wężu gazowym.   Dla wygody używamy w obliczeniach średnicy [d],  zamiast promienia. Jak wiadomo ze szkoły średnica koła d =2r.

Policzmy pole przekroju dla węża o średnicy 4mm.   P4 = 3,14*(4mm *4mm)/4 = 0,00001256 [m2]

Policzmy pole przekroju dla węża o średnicy 5mm.   P5 = 3,14*(5mm *5mm)/4 = 0,000019625 [m2]

Policzmy teraz stosunek P5/P4, wartość jaką otrzymamy powie nam jaka jest różnica w przepływie gazu w jednostce czasu.

P5/P4 = 1,56

Co praktycznie oznacza ten współczynnik? Pokazuje że zmiana węży gazowych LPG ze średnicy 4mm na węże gazowe 5mm daje nam o 56% większy przepływ LPG przez węże gazowe. Innymi słowy nawet jak dobierzemy odpowiednie wtryskiwacze do silnika a zastosujemy niewłaściwe węże gazowe to będziemy mieli „wąskie gardło”, które ograniczy nam przepływ gazu do cylindra w silniku. Obrazowo można to sobie wyobrazić w ten sposób, że odkręcasz kran z wodą na maksymalnie i napełniasz odą butelkę 1L. zajmuje to pewna ilość czasu.  Teraz bierzesz drugą butelką , otwierasz kran z wodą na połowę i znowu napełniasz butelkę wodą. Oczywiste jest, że w drugim przypadku potrwa to dłużej.

Czym to wszystko skutkuje? Przede wszystkim pracą silnika na ubogiej mieszance. Może to doprowadzić do wypalenia gniazd zaworowych w silniku. Kolejny efekt źle dobranych węży LPG to brak mocy przy jeździe na LPG, tzw. „mułowatość samochodu”.

Ten krótki opis pokazuje jak ważny jest dobór wszystkich  nawet tych mogłoby się zdawać mało istotnych elementów instalacji LPG.