Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Zdecydowanie tak ! Każdy element instalacji gazowej LPG posiada dopuszczenie do użytkowania w postaci tzw. homologacji. Aby ją uzyskać musi przejść szereg rygorystycznych testów wykonanych w specjalnym laboratorium. Dopiero potem taki element instalacji LPG może być dopuszczony do obrotu. Szczególnie rygorystyczne test przechodzą zbiorniki LPG. Każdy przed opuszczeniem fabryki dostaje indywidualny dokument potwierdzający, że spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa. Instalacja gazowa LPG jest tak zaprojektowana, że nawet w przypadku wypadku drogowego a nawet pożaru samochodu nie dojdzie do wybuchu gazu w zbiorniku LPG.

Czy LPG szkodzi silnikowi ?

Absolutnie nie!

Gaz LPG nie niszczy silników. Praktycznie prawie zawsze wynika to z błędów lub oszczędności przy konfiguracji, montażu i regulacji instalacji LPG. Pamiętaj, że prawidłowy dobór podzespołów LPG to tylko połowa sukcesu. Reszta to właściwy gazownik z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.

Argumentem przemawiającym na korzyść LPG jest to, że LPG ma liczbę oktanową wyższą od benzyny ( benzyna 95 LPG 110). Dzięki temu jest zdecydowanie mniejsze niebezpieczeństwo spalania stukowego.

Jak dużo LPG będzie spalał samochód ?

W przypadku instalacji LPG sekwencyjnej spalanie w stosunku do benzyny będzie wyższe o około 10%. To że gazu spala się zawsze troszkę więcej wynika z tego, że LPG jest podawane do sinika w fazie lotnej, a benzyna w postaci ciekłej. Należy pamiętać, że autogaz ma niższą wartość opałową ( i wyższą liczbę oktanową) niż benzyna, dlatego trzeba go podać więcej niż benzyny.

Jeżeli instalacja LPG jest dobrze wyregulowana i dobrana do silnika to w praktyce kierowca nie odczuwa w realnej jeździe utraty mocy ani przyspieszenia samochodu.

W przypadku instalacji z wtryskiem bezpośrednim możliwe jest w pewnych warunkach uzyskanie na gazie mocy większej niż na benzynie.

Czy można założyć gaz do silnika w wtryskiem bezpośrednim ?

Tak, można i warto !

Jednak w przypadku silnika z wtryskiem bezpośrednim asortyment dostępnym instalacji jest zdecydowanie mniejszy niż do instalacji z wtryskiem pośrednim.

Na rynku dostępne są rozwiązania holenderskie i włoskie. Niestety ceny tych systemów są bardzo wysokie.  Na szczęście mamy już kilku polskich producentów oferujących instalacje lpg do wtrysku bezpośredniego w rozsądnej cenie. Polskie instalacje LPG do wtrysku bezpośredniego oferują dobrą cenę i wysoki poziom techniczny.

Przy wtrysku bezpośrednim przed montażem należy się upewnić czy instalacja gazowa konkretnego producenta będzie współpracować z silnikiem jaki masz w samochodzie. Instalacja LPG do wtrysku bezpośredniego często pracuje w ten sposób, że 90-95% czasu pracuje na gazie, a 5-10% na benzynie.

Czy można przełożyć instalację LPG z jednego samochodu do innego ?

Nie.

Zgodnie z polskim prawem taka operacja jest niedozwolona. Określa to ustawa z 2005 roku (Dzienniku Ustaw NR 201 Poz.1666) !!!

Szczególnie przekładanie zbiornika LPG z samochodu do samochodu jest nielegalne. Co więcej, samochód z założonym zbiornikiem LPG nie przejdzie badań technicznych na stacji diagnostycznej.

Kończy się ważność homologacji zbiornika lpg. Co robić dalej?

Każdy fabrycznie nowy zbiornik LPG może być eksploatowany przez 10 lat. Po tym czasie możliwe są dwie opcje.

  1. Wymiana zbiornika LPG na nowy.
  2. Powtórna legalizacja zbiornika. Możliwa jest w przypadku zbiornika LPG wewnętrznego. W tym celu należy udać się do warsztatu zajmującego się legalizacją zbiorników LPG. Wykonana zostanie tzw. próba ciśnieniowa. Po pozytywnym przejściu badania wystawiony zostanie dokument dopuszczający do dalszego użytkowania zbiornika LPG.  Cała procedura zajmuje około 2 dni. UWAGA : powtórnej legalizacji nie podlegają zbiorniki LPG zewnętrzne.

Kiedy i jak robić przegląd instalacji LPG ?

Zdecydowana większość producentów instalacji LPG , na przykład firmy AC, LpgTech, KME zalecają robić regularnie przegląd i serwis instalacji LPG co 10 000km. Wręcz jest to warunek konieczny aby nie utracić gwarancji na zamontowaną instalację LPG.

Warsztaty gazowe podchodzą czasami bardziej liberalnie i dopuszczają przeglądy co 15 000km. Jednocześnie warsztaty gazowe  bezwzględnie wymagają pojawiania się o czasie na przegląd i serwis w okresie gwarancyjnym. Nie pojawianie się na przegląd albo przedłużanie interwałów między kolejnymi przeglądami oznacza utratę gwarancji.

Czy jeżdżąc na LPG muszę mieć w baku benzynę ?

Tak, powinieneś mieć trochę benzyny w baku !

Pamiętaj, że samochód z instalacją gazową LPG zapala z  benzyny i dopiero po osiągnięciu temperatury tzw. „przejścia” przełączy się na gaz.

Poza tym nawet jak jedziesz na gazie to pompa paliwa w zbiorniku benzynowym cały czas pracuje. Jeżeli nie będzie benzyny to pompa paliwa uszkodzi się ponieważ jest ona chłodzona benzyna. Dlatego musisz pamiętać, że nawet jak jeździsz na gazie to powinieneś mieć powiedzmy 15-20% benzyny w baku.

Czy wybór warsztatu montującego instalację LPG ma znaczenie ?

Z całą pewnością warto świadomie wybrać warsztat robiący montaż instalacji gazowej w samochodzie. Doświadczony gazownik to połowa sukcesu przy montażu gazu w samochodzie.

Rozrzut cenowy między warsztatami za montaż instalacji LPG potrafi być duży. Zdaj sobie sprawę, że gazownicy kupują podzespoły do montażu często w tych samych hurtowniach. Dlatego jeżeli ktoś oferuje cenę znacznie niższą od innych to musi gdzieś ciąć koszty.

Najczęściej :

  • dostaniesz gorszej jakości podzespoły np. słabe wtryskiwacze LPG albo reduktor LPG o za małej obsługiwanej mocy itd.
  • kolektor ssący nie będzie zdejmowany, to wiercenia otworów pod króćce gazowe.
  • gazownik nie zrobi regulacji instalacji gazowej na drodze. A zrobi tylko tzw. autokalibrację w warsztacie.

To jest technika, tutaj nie ma miejsca na „cuda”.

Wyjątkowo niska cena to często droga na manowce. Szybko przekonasz się, że ceną za to jest  większa awaryjność instalacji LPG. W konsekwencji  większe koszty użytkowania.

Czy powinienem używać specjalnego oleju silnikowego do gazu?

Naszym zdaniem to marketingowe „nawijania makaronu na uszy”.

Możesz spotkać sklepy sprzedające oleje silnikowe, które szumnie określane są jako przeznaczone do silników zasilanych LPG. Bardzo wielu ekspertów  uważa, że  to zwykła bzdura. Jedynym celem takich działań jest zwiększenie sprzedaży. Spokojnie wystarczy jeżeli będziesz używał standardowy olej jaki producent przewidział do Twojego samochodu. 

Dla rzetelności wspomnimy, że olej w silniku pracującym na LPG może ( ale nie musi) szybciej tracić pewne swoje właściwości. Wiele zależy od rodzaju oleju i jego producenta.  Według nas wystarczy jak będziesz używał dobrej klasy oleju. Bez żadnych bzdur w stylu „LPG ready”.

Czy warto stosować lubryfikację ?

Zdaniem większości doświadczonych gazowników NIE !

Lubryfikacja do instalacji LPG to temat z pogranicza mitów, chamskiego marketingu i opowieści dziwnej treści. Stosowanie lubryfikacji miało jakiś sens w czasach kiedy przerabiało się silniki gaźnikowe na gaz. W nowoczesnych instalacjach sekwencyjnych naszym zdaniem nie ma najmniejszego sensu technicznego.

Lubryfikacja to jest obecnie wytwór czysto marketingowy, na który naganiają niektóre firmy robiące montaż instalacji gazowej w samochodzie. Dla nich to są po prostu dodatkowe zarobione pieniądze.  W Polsce jeździ ponad 2000 000 samochodów na gaz, 99,999% nie posiada lubryfikacji i dziwnym trafem silniki w nich pracują poprawnie.

Skuteczność lubryfikacji jest podobna do leczenia szczawiem grypy.  Być może nie zaszkodzi ale na pewno nie pomoże. Skutki używania lubryfikacji  w instalacji LPG doskonale pokazuje artykuł na blogu //lpgmasters.pl/lubryfikacja-lpg/