Fiat Freemont montaż gazu
Koncern Fiat swego czasu przejął amerykańską markę Jeep. W ten sposób samochód Jeep Journey został „przeflancowany” na Fiat Freemont. Dlatego jak kupujesz Fiata Freemont to na prawdę jest twój Jeep Journey.
Spis treści
- Fiat Freemont montaż LPG
- Jak wybrać najlepszą instalację LPG
- Sterownik LPG
- Reduktor LPG
- montaż LPG na co zwrócić uwagę?
- Zawór tankowania LPG
- Podsumowanie
W sumie to całkiem fajny samochód, bardzo wygodny. Jednak jak każdy prawdziwy amerykański samochód spalanie benzyny ma nieprzystosowane do kieszeni Europejczyka.
Dlatego często właściciel montuje instalację gazową w tych samochodach. Co by nie mówić to gaz LPG kosztuje 50% ceny benzyny. A jeżeli już masz gaz w samochodzie na przykłąd takim jak Fiat Freemont i potrzebna jest pomoc to zapraszamy do naszej firmy naprawa instalacji LPG Ursynów.
Na zdjęciu poniżej widzisz jak można na porządnych podzespołach zrobić montaż instalacji LPG w takim samochodzie jak Fiat Freemont.
Jaka instalacja LPG ?
Prezentowany tutaj Fiat Freemont czy jeśli wolisz Jeep Journey to model z silnikiem 2.4L i mocy 125KW ( około 172KM ). Podstawową sprawą jeżeli decydujesz się na montaż instalacji LPG w samochodzie to rozsądny, prawidłowy dobór podzespołów LPG. Szczególną uwagę zwróć na wybór wtryskiwaczy gazowych oraz reduktora LPG.
To właśnie komponenty w głównej mierze decydują o pracy instalacji LPG. Pokazany tutaj Fiat Freemont ma instalację LPG złożoną z :
- wtryskiwacze Magic FX
- reduktor KME Tur
- sterownik 4Save BEST
Sterownik gazowy
Jak wygląda sterownik 4Save BEST możesz zobaczyć w innym moim wpisie na tym blogu https://lpgmasters.pl/mitsubishi-asx-instalacja-lpg/ . Komputer gazowy 4Save BEST to bardzo nowoczesny sterownik z dużymi możliwościami. W praktyce masz sporą dowolność w wyborze sterownika gazowego.
Każdy nowoczesny sterownik z powodzeniem będzie sterował pracą instalacji gazowej. Mogę Ci z mojego doświadczenia polecić inne równie dobre sterowniki LPG, na przykład :
- AC Stag Qbox
- LpgTech DUO
- KME Nevo
- albo sterownik Zenit Black Box
Fiat Freemont z każdym z wymienionych sterowników będzie pracował na gazie doskonale.
Reduktor LPG
Parownik KME Tur obsługuje moc 200KM a wiec więcej niż moc silnika Fiata Freemont. Zapas 30-50KM mocy reduktora zawsze jest wskazany. Dobór parownika LPG „na styk” to podstawowy błąd niedouczonych tzw. monterów instalacji LPG.
Tak samo sprawa ma się z doborem wtryskiwaczy gazowych. Powinny mieć teoretyczną wydajność większą niż jest potrzebna dla konkretnego silnika.
W tym konkretnym przypadku silnik ma około 172KM mocy. Taka moc nie jest kłopotem dla instalacji LPG. Gazownicy dla swoich potrzeb wyliczają ilość koni mechanicznych przypadających na jeden cylinder.
Na przykład dla silnika 4-cylindrowego i mocy 172KM dostajemy –> 172KM/(4cylindry) = 43KM/cylinder. Ten wskaźnik w przybliżeniu pozwala określić jak dobrać wydajność wtryskiwaczy LPG.
W realnym życiu sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana. Moc silnika to jedno a zapotrzebowanie silnika na paliwo w jednostce czasu to całkiem inna sprawa. Mądrze określa się to wydatkiem reduktora LPG i wtrysków LPG w jednostce czasu.
Nie będę wgłębiał się w tym miejscu czym jest wydatek reduktora gazowego i wtrysków. Wystarczy żebyś pamiętał, że do prawidłowego określenia jakie podzespoły gazowe użyć trzeba brać pod uwagę nie tylko współczynnik [moc/cylinder] ale także wydatek reduktora i wtryskiwaczy.
Dobre praktyki przy montażu LPG
Instalacja LPG do Fiata Freemont tak samo jak każdy inny montaż gazu w samochodzie wiąże się z koniecznością zrobienia nawietrów w kolektorze ssącym silnika. To właśnie w ten sposób gaz dostaje się do poszczególnych cylindrów w silniku.
Wiercenie w kolektorze dolotowym do bardzo ważna czynność mająca bardzo często wielki wpływ na jakość działania instalacji LPG. Na zdjęciu poniżej widzisz zdemontowany kolektor ssący z wkręconymi już króćcami przez który będzie podawany gaz do cylindrów.
W tym miejscu chcę Ci uświadomić ważną rzecz. Wiercenie otworów w kolektorze dolotowym można robić na dwa sposoby.
Najprościej i szybko mozna to robić wprost na silniku, bez zdejmowania kolektora ssącego i wiercić ” z biodra” tak jak wiertarka podejdzie. Masz w ten sposób gwarantowane wióry i paprochy w kolektorze pozostałe po wierceniu.
Druga metoda to zdjęcie kolektora z silnika, zrobienie w precyzyjnie wybranych miejscach otworów i wkręcenie króćców gazowych. Zdecydowanie zalecam żebyś zlecając montaż LPG wybrał właśnie tą opcje. Taka operacja zabiera z reguły sporo czasu jednak wierz mi, że warto.
Przede wszystkim masz pewność, że silnik nie ulegnie uszkodzeniu przez wióry, które mogą dostać się pod zawory w silniku.
Jak wióry dostaną się pod zawory to czeka Ciebie remont silnika !!!
Nie ma żadnego przepisu nakazującego gazownikowi zdjęcie kolektora dolotowego do wiercenia otworów. To jest przede wszystkim Twoja decyzja. To Ty powinieneś uzgodnić to z gazownikiem przed montażem. Warto, święty spokój jest bezcenny.
Zawór tankowania gazu
Czasami warto zastanowić się nad umiejscowieniem zaworu tankowania gazu obok wlewu benzyny. Dla wielu jest to wygodne rozwiązanie ponieważ nie trzeba się schylać i szukać zaworu tankowania LPG w zderzaku. Zwłaszcza jesienią i zimą jest to wygodne rozwiązanie.
Fiat Freemont ma to do siebie że obok wlewu benzyny jest bardzo mało miejsca na dodatkową armaturę gazową. Mimo to, przy odrobinie wprawy można „upchnąć” zawór tankowania LPG.
Jak widzisz na zdjęciu można zmieścić obok wlewu benzyny nazwijmy go „kompaktowy” zawór tankowania gazu. Potrzebujesz do niego specjalnej przejściówki. Na szczęście bez problemu kupisz taka przejściówkę przez internet albo u gazownika.
Minusem „kompaktowego” zaworu tankowania jest to, że kiedy zapomnisz dokręcanej przejściówki to nie zatankujesz gazu. Niestety większość stacji znanych koncernów paliwowych na wypożycza klientom twego typu elementów. Na szczęście na bardzo wielu prywatnych stacjach tankowania LPG mają te dokręcane końcówki i nie robią żadnych problemów.
Podsumowanie
Fiat Freemont (lub Jeep Journey ) to samochód wdzięczny do montażu instalacji gazowej LPG. Gwarantuje wygodną i oszczędną jazdę jeżeli zadbasz aby instalacja gazowa była zamontowana porządnie i na markowych podzespołach.
Wtedy bez obaw możesz decydować się na założenie gazu do tego samochodu.