Hyundai Kona i LPG?
Dzisiaj omówimy samochód Hyundai Kona. Hyundai to firma, która produkuje samochody bardzo dobrze nadające się montażu instalacji LPG.
Możesz to zrobić zarówno kiedy silnik ma wtrysk bezpośredni T-GDI lub tradycyjny silnik z wtryskiem pośrednim.
Spis treści
- Hyundai Kona instalacja LPG
- Podzespoły instalacji LPG
- Regulacja instalacji LPG
- montaż LPG – na co zwrócić uwagę?
- Podsumowanie
Jeżeli chcesz założyć instalację LPG do swojego Hyundai-a lub potrzebujesz zrobić regulację albo naprawę instalacji gazowej to zapraszamy do naszego warsztatu.
W LpgMasters regulacja instalacji LPG Warszawa zawsze wykonujemy w realnych warunkach drogowych a nie na warsztacie w 3 minuty.
Oczywiście samochód w wtryskiem bezpośrednim wymaga innego typu instalacji gazowej, zdecydowanie bardziej zaawansowanej.
Również i w takim przypadku możemy podjąć się montażu gazu w Twoim samochodzie.
Dzisiaj pokażę Ci montaż gazu w samochodzie Hyundai Kona 2.0 o mocy 155KM.
Omawiany Hyundai Kona pochodzi z rynku amerykańskiego. Samochód był sprowadzony do Polski i dopiero na miejscu właściciel założył instalację gazową LPG model Stag-4 QNext Plus.
Ten konkretny przypadek dobrze pokazuje co odróżnia „montera LPG” od gazownika. Wierz mi, że to nie jest to samo.
Na pierwszy rzut oka wszystko wygląda w porządku. Ale…diabeł tkwi w szczegółach.
Na początek spójrzmy jak wygląda Hyundai Kona z instalacją LPG po typowym montażu u polskiego gazownika.
Podzespoły instalacji LPG
- sterownik Stag-4 QNext Plus
- reduktor Stag R01 150KM
- wtryskiwacze AC W02
Wtryskiwacze gazowe AC W02 to całkiem dobry wybór. Więcej o tych wtryskach gazowych przeczytasz w tym wpisie na blogu https://lpgmasters.pl/wtryskiwacze-ac-w02/ .
Podobnie sprawa wygląda ze sterownikiem LPG, też jest dobrej klasy. Stag 4 QNext Plus to nie jest topowy sterownik gazowy.
Ma jednak wszystko to, co jest potrzebne, żeby Hyundai Kona dobrze pracował na gazie.
Inny godny polecenia komputer gazowy, to na przykład sterownik TECH DUO od firmy LpgTech.
Wizualnie montaż LPG wygląda całkiem rozsądnie. Masz łatwy dostęp do podzespołów i łatwą wymianę filtrów LPG. To się chwali. Jednak…..
Problem zaczyna się w przypadku reduktora LPG. Przede wszystkim jest źle dobrany pod względem mocy do silnika. Po prostu jest za słaby.
Hyundai Kona z silnikiem 2.0 ma moc 155KM a reduktor Stag R01 przystosowany jest do maksymalnej mocy 150KM.
Moje doświadczenie mówi mi, że reduktor LPG zawsze musi być dobrany z dużym zapasem mocy.
Uważam że, w tym konkretnym przypadku należy zastosować reduktor o mocy co najmniej 200KM a być może nawet 250KM.
Regulacja instalacji LPG
Najlepiej problem związany ze zbyt mało wydajnym do tego silnika reduktorem widać w programie do strojenia instalacji gazowej.
Na przykład wprawne oko od razu zobaczy jak wygląda tzw. „mnożnik”. Czyli umowny współczynnik, który pokazuje zależność między czasem wtrysku benzyny a czasem wtrysku gazu.
W rzeczywistości „mnożnik” to zdecydowanie bardziej skomplikowany parametr, zależny od wielu czynników. W tym miejscu nie będziemy się jednak nad tym rozwodzili.
A co jest przyczyną tak wysokiego mnożnika? Przede wszystkim źle dobrane podzespoły instalacji gazowej !!!
Większość ludzi zajmujących się montażem gazu korzysta z gotowych tzw. „kitów”, czyli gotowych zestawów, przygotowanych przez producentów instalacji LPG.
W ten sposób postępuje właśnie firma AC, która jest producentem instalacji LPG marki Stag.
la fabryki wygodnie i opłacalnie jest sprzedać sterownik LPG, wtryskiwacze gazowe i reduktor LPG w jednej paczce.
Naturalnie na takich paczkach zarabiają więcej niż na sprzedaży osobno podzespołów.
Diagnoza
W efekcie „monter LPG”, który korzysta z takiego udogodnienia idzie po najmniejszej linii oporu. A to niestety bywa droga na manowce.
Dlatego moim zdaniem należy zawsze dobierać indywidualnie podzespoły pod konkretny silnik samochodowy.
Powtórzę jeszcze raz. Po pierwsze, zamontowany reduktor gazowy ma zbyt małą moc, którą jest w stanie obsłużyć.
Powiem Ci, że z praktyki wynika, ze producenci reduktorów gazowych LPG podają zwykle zawyżone moce swoich reduktorów.Od mocy deklarowanej przez producenta trzeba odjąć minimum 10-15%.
Silnik ma 150KM a to znaczy, że reduktor LPG powinien mieć minimum 200KM a jeszcze lepiej 250KM.
Wierz mi, że tak duży zapas mocy reduktora gazowego to wcale nie jest fanaberia.
Po drugie, należy się przyjrzeć wtryskiwaczom LPG. A na koniec trzeba sprawdzić czy montaż instalacji gazowej w samochodzie został wykonany prawidłowo i prawidłowo został zrobiona regulacja instalacji LPG.
Dlatego jak masz propozycję montażu gazu w samochodzie w pól dnia to niech Ci się lampka ostrzegawcza w głowie zapali.
Nie ma możliwości, żeby zrobić profesjonalny montaż gazu w 5-6 godzin.
Niestety cały czas są ludzie, monterzy LPG a także klienci, którzy wierzą, że są tak cwani, że przechytrzą system :).
Podsumowanie
Z moich obserwacji samochody takie jak Hyundai Kona albo KIA bardzo dobrze współpracują z instalacją gazową LPG.
Dotyczy to zarówno starszych silników z wtryskiem pośrednim jak i nowoczesnych jednostek T-GDI z wtryskiem bezpośrednim.
Rozsądnie dobrane podzespoły gazowe do tych silników i dobra regulacja gwarantują sukces.
W dzisiejszych czasach sterowniki LPG są już bardzo dopracowane.
Dlatego zdecydowanie większy nacisk mądry gazownik kładzie na właściwy dobór wtryskiwaczy gazowych i reduktora LPG. Każdy z tych elementów musi być dobrany za zapasem mocy.
Instalacja gazowa LPG to nie jest magia. Instalacja LPG to jest czysta technika, matematyka i fizyka.
Wiem, że zawsze będą tacy co są przekonani że matematyka i fizyka są dla frajerów i nic nie zmieni ich przekonań.
Takim ludziom zostaje mi tylko życzyć powodzenia i zaprosić do naszej firmy LpgMasters na naprawę instalacji gazowej LPG kiedy przyjdzie ich czas :).