Podstawowa wiedza o instalacji gazowej LPG

Instalacja LPG prezentacja sposobu rozmieszcznia poszczególnych podzespołów instalacji gazowej LPG w samochodzie.

Rys.1 Rozmieszczenie poszczególnych elementów instalacji LPG w pojeździe.

   Instalacja LPG jest wykorzystywana na masową skalę  jako paliwa w pojazdach mechanicznych  w Polsce od lat 80-tych XX wieku.

   W przeciągu tego czasu sposób użycia LPG jako paliwa w samochodach przeszedł wiele przeobrażeń. Instalacja LPG określana często jako autogaz przeszła bardzo długą drogę poczynając od bardzo prostych wręcz prymitywnych systemów podawania LPG do silnika aż po bardzo zaawansowane mikroprocesorowe układy sterowania i podawania i dozowania autogazu w pojazdach.

   Historycznie przyjęło się, że instalacja LPG dzieli się na tzn. generacje. Każda generacja to całkiem nowa epoka w rozwoju LPG jako paliwa.  Przepisy ochrony środowiska wymusiły aby instalacja LPG składała się z coraz bardziej wyrafinowanych technicznie podzespołów wchodzących w jej skład. Na potrzeby nowoczesnych systemów zasilania silników  paliwem autogazem opracowano  niezwykle wyrafinowane algorytmy i strategie sterowania podawaniem paliwa gazowego LPG do silnika pojazdu. Instalacja LPG posiada elektroniczną jednostkę sterującą dzięki której instalacja LPG zamontowana w samochodzie spełnia normy emisja spalin Euro5.


Instalacja LPG I generacji

Instalacja LPG I generacji używana była głównie w samochodach wyposażonych w silniki gaźnikowe. Dzisiaj  takie pojazdy i używana w nich instalacje LPG traktowane są jako zabytki muzealne. Tego typu instalacja LPG ze względów ekonomicznych montowana była także w początkowym okresie rozwoju rynku instalacji gazowych w samochodach posiadających wtrysk benzyny. Rozwiązanie takie miało wiele wad. Wymusiło to powstanie kolejnej generacji instalacji LPG.

 

Instalacja LPG II generacji

Instalacja LPG  II generacji była pierwszą, która posiadała prostą elektroniczną jednostkę sterującą odpowiedzialną za prawidłowe dawkowanie LPG.  Dzięki temu instalacja LPG stała się bardziej ekonomiczna w eksploatacji niż miało miejsce w przypadku instalacji LPG pierwszej generacji. Taka instalacja LPG posiada charakterystyczną cechę w postaci silnika krokowego, który pełni rolę zaworu regulującego na bieżąco dawkowanie paliwa gazowego LPG.

 

Instalacja LPG III generacji

Instalacja LPG  III generacji okazała się ślepą uliczką w ewolucji instalacji gazowych LPG i praktycznie od dawna nie są wykorzystywane.

 

Instalacja LPG IV generacji

Instalacja LPG IV generacji nazywana również sekwencyjną instalacją LPG jest obecnie najczęściej występującym w Polsce i na świecie systemem auto gazu używanym w pojazdach. Cechą na pierwszy rzut oka odróżniająca ją od starszych generacji instalacji LPG jest wykorzystanie do podawania gazu wtryskiwaczy gazowych LPG lub CNG. W praktyce oznacza to, że jeżeli w samochodzie zamontowana jest instalacja LPG mamy dwa niezależne systemy podawania paliwa i dwa niezależne układy wtrysku paliwa. Jeden dla benzyny, drugi dla paliwa gazowego LPG.  Podczas jazdy pracuje tylko jeden system paliwowy albo benzyna albo gaz. Kierowca ma pełną swobodę w wyborze rodzaju paliwa, które chce w danym momencie używać. Zmianę może wykonywać podczas jazdy naciskając specjalny przycisk.

Zawór tankowania LPG

zawor-tankowaniaZawór tankowania LPG nazywany jest czasami wlewem gazu lub złączem tankowania. Jak sama nazwa wskazuje element ten służy do napełniania zbiornika LPG gazem. Zawór tankowania LPG może być montowany w różnych miejscach. Najczęściej robi się to w zderzaku albo na specjalnym uchwycie pod zderzakiem lub pod klapką wlewu benzyny. Montując wlew gazu LPG obok wlewu benzyny z reguły konieczne jest używanie podczas tankowania gazu specjalnej przejściówki. Kierowca musi zawsze wozić ją ze sobą. Coraz częściej zdarza się, że można przejściówkę do tankowania LPG wypożyczyć na stacji tankowania gazu, nie jest to jednak powszechna reguła.

Należy pamiętać, że w różnych krajach używane są różne rodzaje zaworów tankowania. Różnią się one od siebie kształtem i wymiarami. Dlatego jadą za granicę należy zaopatrzyć się w specjalne przejściówki.

 

Zbiornik LPG
Wiązka elektryczna instalacji LPG
Reduktor gazowy LPG (parownik LPG)
Filtry LPG
Wtryskiwacze gazu LPG
Przełącznik rodzaju paliwa benzyna LPG
Sterownik elektroniczny instalacji gazowej LPG
Wielozawór LPG