Jeep Compass na gazie?
Czy SUV-y dobrze sprawują się na gazie LPG? Przyjrzyjmy się jak to wygląda na przykładzie samochodu Jeep Compass.
Spis treści
Czy nie będzie brakowało mocy, a co z przyspieszeniem?
Na zdjęciu poniżej widzisz jak wygląda Jeep Compass z zamontowaną instalacją gazową Emmegas Ready. Montaże LPG oparte o instalacje EmmeGas Ready są w Polsce bardzo rzadko spotykane. Dlatego postanowiłem pokazać Ci to „cudo” Made in Italy.
Bardzo niewielu gazowników potrafi naprawiać i regulować instalacje EmmeGas. Jeżeli potrzebujesz miejsca, żeby zrobić strojenie instalacji LPG EmmeGas Ready to zapraszamy do naszej firmy LpgMasters w Warszawie.
Na początek zacznijmy od jasnego postawienia sprawy. Do wszelkich SUV-ów nie tylko do Jeep-a bez problemu można zamontować instalację LPG. Nie ważne czy jest to silnik 4-cylindrowy czy 8-cylindrowy.
A co w takim razie jest ważne?
- właściwy dobór podzespołów LPG
- jakość wykonanego montażu instalacji LPG
- doświadczony gazownik
Warto żebyś wiedział, że najczęstszy błąd popełniany przy wyborze podzespołów do montażu LPG to wybór wtryskiwaczy LPG i reduktora LPG o zbyt słabych parametrach technicznych. To jest typowy przykład „gówniarskich” oszczędności, które potem mszczą się na użytkowniku.
O tym jakie znaczenie ma jakość montażu LPG i zwracanie uwagi na szczegóły przekonuje zdjęcie powyżej. Zwróć uwagę na zaznaczone na czerwono przetarcia na wężu gazowym !!! Jeep Compass ma dużo miejsca pod maską. Trudno znaleźć usprawiedliwienie dla takich niedopatrzeń.
Na pewno gazownik z doświadczeniem inaczej umieściłby wtryskiwacze gazowe na silniku. Wziąłby pod uwagę, że może dojść do uszkodzeń węża LPG. To są właśnie te drobne szczegóły, które decydują o jakości montażu instalacji LPG.
W takim silniku jak ma Jeep Compass doskonale sprawdzą się wtryskiwacze AC W031 . Bez problemu mogłyby być zamontowane w pozycji pionowej. Z wielu względów pozycja pionowa jest zalecana przy montażu wtryskiwaczy LPG.
Nawet nie wiesz ile razy spotkałem się z cwaniakami, którzy myśleli, że oni nie będą frajerami i przechytrzą system :). Każdemu wolno marzyć.
Osobny temat to tzw. komputer gazowy. Często wydaje się ludziom, że każdy sterownik LPG robi to samo i tak samo a wcale tak nie jest. Tak samo jak VW Golf to nie to samo co BMW X6.
Sterownik EmmeGas Ready
Więcej o tym sterowniku znajdziesz w innym wpisie na moim blogu sterownik EmmeGas Ready – co potrafi a co nie ?
Poniżej umieszczam jeszcze film gdzie możesz zobaczyć jak w zarysie wygląda struktura programu do strojenia sterownika EmmeGas Ready. Nie będę powtarzał co w tym sterowniku jest dobre a czego brakuje. Znajdziesz to na moim blogu w linku, który podałem wyżej.
W wielkim skrócie, nie ma dobrego zdania o tym komputerze gazowym. Jeep Compass jeździ na gazie z tym sterownikiem ale.. zawsze jest jakieś ale…
Gdybym ja robił montaż LPG to wybrałbym na przykład sterownik LpgTech DUO . W podanym linku możesz zobaczyć ogólną charakterystykę tego sterownika gazowego.
Trochę lepiej oceniam wtryskiwacze LPG AEB I-Plus. Powiedzmy że,to przyzwoita średnia półka. Nie będę się nimi zachwycał bo nie ma nad czym ale swoje zadanie spełniają. Jeżeli zapytałbyś się mnie czy takie wtryski LPG montować to zdecydowanie bym Ci ten pomysł odradzał.
Jednak opisywany Jeep Compass miał już takie wtryskiwacze zamontowane i póki działają nie ma sensu ich wymieniać.
Czego unikać ?
Na pewno poniżej wszelkiego poziomu jest w omawianym montażu reduktor LPG. Przede wszystkim jest on źle dobrany do mocy silnika oraz zapotrzebowania na gaz w jednostce czasu przez silnik. Mówiąc prostym językiem ten reduktor jest za słaby.
Pokazany niżej reduktor to podstawowy reduktor produkowany przez firmę Emmegas. Jeep Compass to nie jest miejskie wozidełko. Parownik LPG musi mieć duży zapas mocy.
Osobiście oceniam te reduktory jako bardzo słabe. Nigdy z własnej woli nie zamontowałbym takiego reduktora w samochodzie. Zdecydowanie lepiej sprawują się takie reduktory jak na przykład:
- KME Tur
- Shark 1200
- Versus VR-L
W takim razie dlaczego gazownik założył reduktor EmmeGas? To proste, gazownik kupił w hurtownik tzw. kit gazowy gdzie ten reduktor był standardowo dodawany przez producenta.
Dla wielu gazowników „kity LPG” to wygodne i tańsze rozwiązanie niż indywidualnie dobierać podzespoły pod konkretny silnik w samochodzie. To co jest dobre dal gazownika nie musi być dobre dla użytkownika. Pamiętaj o tym.
Tankowanie LPG
W pokazanym montażu instalacji LPG jedyna dobra rzecz to zawór tankowania LPG obok wlewu benzyny. Wielu kierowców lubi to rozwiązanie. Co prawda trzeba za każdym razem wkręcać specjalny adapter do tankowania ale za to nie trzeba się schylać.
A tak by było gdyby zawór tankowania gazu był w tylnym zderzaku zamontowany. Coś za coś.
Podsumowanie
We wszelkiego rodzaju SUV-ach bez problemu można montować instalację LPG. Takie rozwiązania sprawują się bardzo dobrze.
Jednak odradzam takie instalacje LPG jak pokazana tutaj EmmeGas Ready. To bardzo, bardzo słaba instalacja o mocno ograniczonych możliwościach strojenia i optymalizacji ustawień.
Jeżeli chcesz robić montaż to przede wszystkim :
- Znajdź dobrego, doświadczonego gazownika
- Potem przypilnuj żeby gazownik wybrał porządne podzespoły gazowe, a nie najtańsze
- Przypilnuj żeby podczas montażu gazownik zdjął kolektor dolotowy silnika i zrobił prawidłowe nawierty do podawania gazu
- Po montażu zadbaj żeby była zrobiona regulacja instalacji LPG w realnych warunkach drogowych a nie w 5 minut na warsztacie !!!