mapsensory do instalacji lpg

Mapsensor instalacja lpg

Mapsensor to inaczej czujnik ciśnienia gazu oraz podciśnienia. We współczesnych instalacjach lpg te dwa czujniki są zintegrowane w

Mapsensor w instalacji lpg

Mapsensor lpg to specjalny komponent instalacji lpg bez którego nie jest możliwe działanie instalacji lpg w samochodzie.

Mapsensor to inaczej czujnik ciśnienia gazu oraz podciśnienia. We współczesnych instalacjach lpg te dwa czujniki są zintegrowane w jednej obudowie. Często występują razem z czujnikiem temperatury gazu. Takie rozwiązanie jest wygodne ze względu na łatwiejszy montaż instalacji gazowej w samochodzie. Ponadto pomiar termistorem temperatury gazu tuż obok czujnika ciśnienia gazu pozwala zminimalizować błędy pomiaru i określić w miarę precyzyjnie przepływ masowy gazu w instalacji lpg.

Sterownik lpg aby prawidłowo określić dawkę podawanego do cylindra gazu potrzebuje dostać informację między innymi o ciśnieniu lpg w instalacji, temperaturze gazu i ciśnieniu w kolektorze dolotowym silnika. Właśnie te informacje dostarcza do komputera gazowego mapsensor. Ważne jest jak mapsensor jest zamontowany w instalacji lpg. Powinien być pomiędzy wtryskiwaczami a filtrem fazy lotnej. Dobrą praktyką jest żeby montować mapsensor możliwie blisko wtryskiwaczy.  O tym jaki filtr fazy lotnej używać  przeczytasz  w tym wpisie //lpgmasters.pl/filtry-lpg-fazy-lotnej/ .

Często pada pytanie czy można zamontować mapsensor jednej firmy do instalacji lpg inne firmy.  Odpowiedź jest trochę skomplikowana. Zasadniczo nie da się użyć mapsensora firmy A do instaalcji fimy B, ale……. jest kilka wyjątków.

Jeżeli posiadasz instalację ze sterownikiem Stag 300  lub LpgTech to masz szczęście. Te sterowniki są do siebie bardzo podobne i bez problemu można w miejsce oryginalnego mapsensora do Staga wstawić mapsensor Lpgtech i na odwrót.

Jeżeli posiadasz na przykład także często spotykaną instalację KME Nevo to niestety musisz używać oryginalnych  dedykowanych do tej instalacji mapsensorów.

Uszkodzony mapsensor

Mapsensory lpg maja to nieprzyjemną cechę, że dosyć często ulegają awarii. W praktyce konieczna jest wtedy wizyta w warsztacie gazowym i naprawa instalacji gazowej przez fachowca.

Najczęstsze objawy uszkodzenia czujnika ciśnienia to :

  • samochód nie chce przejść na pracę na gazie
  • samochód przechodzi na gaz i natychmiast sam przechodzi na benzynę
  • dziwne miganie lampek na przełączniku gaz-benzyna
  • przełącznik rodzaj paliwa wydaje ostrzegawcze dźwięki
  • szarpanie podczas jazdy na gazie

 

Faktyczne zdiagnozowanie usterki czujnika ciśnienia gazu możliwe jest dopiero po odczytaniu stanu czujników w programie diagnostycznym. Awaria mapsensora lpg to poważna usterka. Czujnik jest relatywnie delikatnym elementem instalacji lpg , ulega głównie uszkodzeniu na skutek wysokiej temperatury panującej w komorze silnika. W praktyce jest elementem niemożliwym do naprawy lub ta naprawa jest nieopłacalna. Uszkodzony mapsensor z reguły wymienia się na nowy sprawny.

Budowa mapsensora lpg

Obecnie używane mapsensory z zewnątrz wyglądają bardzo podobnie do siebie. Większe różnice można zobaczyć wewnątrz obudowy. Z reguły zobaczymy tam 2 czujniki ciśnienia a także czasami jeszcze czujnik temperatury w postaci termistora.

Współczesne mapsensory większości producentów są do siebie z zewnątrz bardzo podobne. Różnice widać dopiero wewnątrz po zdjęciu obudowy. Zobaczysz wtedy z reguły 2 czujniki ciśnienia i czasami jeszcze termistor (typu NTC) używany jako czujnik temperatury gazu.

mapsensor lpg elemty składowe

Na zdjęciach widać mapsensor PTS-01 firmy LpgTech. Jest to proste urządzenie składające się z 2 czujników ciśnienia MPXHZ6400A firmy NXP. Każdy z nich mierzy ciśnienie w przedziale 20-400 kPa.Czujniki te maja dokładność około 1,5%. Jeden odpowiada za pomiar ciśnienia gazu lpg wychodzącego z reduktora gazowego a drugi czujnik mierzy podciśnienie.

Mapsensor PTS01 budowa