mapsensor KME CCT6 czarny c yfrowy

Mapsensor KME CCT6 czarny cyfrowy

Mapsensor KME CCT6 czarny to tak zwany mapsensor cyfrowy. Ten mapsensor przeznaczony jest do współpracy ze sterownikami KME

Mapsensor KME CCT6 czarny – cyfrowy

Każda instalacja LPG do prawidłowego działania potrzebuje elementu nazywanego mapsensorem. Firma KME produkuje rodzinę instalacji LPG o nazwie KME Nevo. Sztandarowe produkty firmy KME to KME Nevo SKY lub KME Diego G3. Firma cały czas rozwija swoje produkty. KME wprowadziło do oferty nowe typy mapsensorów do swoich instalacji gazowych. W tej chwili standardem stały się dwa modele mapsonsorów. KME CCT6 szary (analogowy)  i mapsensor KME CCT6 czarny ( tzw. cyfrowy). Z zewnątrz oba mapsensory możesz rozróżnić jedynie po kolorze obudowy.

Nie można obu typów mapsensorów , szarego i czarnego, stosować zamiennie !!!

mapsensory KME CCT6 szary i czarny wyglad zewnetrzny obudowy

Co robi mapsensor w instalacji LPG?

Mapsensor KME CCT6 czarny tak samo jak każdy inny mapsensor służy do pomiaru ciśnienia gazu LPG za reduktorem LPG. Dodatkowo umożliwia pomiar podciśnienia w kolektorze ssący silnika oraz mierzy temperaturę gazu LPG za reduktorem. Te trzy parametry konieczne są do wyliczenia przez sterownik LPG właściwej dawki gazu podawanej do cylindrów silnika. 

Jednym z elementów składowych każdej instalacji LPG w samochodzie jest czujnik ciśnienia gazu nazywany czasami mapsensorem. KME CCT6 szary i mapsensor KME CCT6 czarny mają inną budowę wewnętrzną. Jeżeli chcesz zapoznać się jak wygląda –>mapsensor KME CCT6 szary ,to znajdziesz też o nim wpis na moim blogu.  Mapsensor KME CCT6 czarny (wersja cyfrowa) wysyła dane do sterownika KME Nevo za pośrednictwem magistrali i protokołu LIN.Mapsensor KME CCT6 szary (analogowy) wysyła do sterownika KME NEvo analogowy sygnał napięciowy.

Jeżeli jesteś ciekawy jak działa magistrala LIN to więcej informacji znajdziesz na przykład w tym miejscu https://pl.wikipedia.org/wiki/Local_Interconnect_Network . W wielkim skrócie można powiedzieć, że protokół LIN to prostszy i łatwiejszy w obsłudze zamiennik komunikacji po szynie CAN. 

Mapsensor KME CCT6 czarny – jak jest zbudowany?

 

Mapsensor KME CCT6 czarny cyfrowy do sterowników KME Nevo-SKY

Na zdjęciu poniżej widzisz jak wygląda budowa wewnętrzna mapsensora KME CCT6 czarnego i KME CCT6 szarego ( tzw. analogowego).

Mapsensor KME CCT6 płytka drukowana z podzespolami elektronicznymi

 

mapsensor KME CCT6 szary czyjniki cisnieniaOd razu widać, że pod względem budowy elektronicznej oba mapsensory są do siebie zbliżone. Płytka drukowana PCB w obu przypadkach jest taka sama.Od siebie mogę dodać, że jakość wykonania płytki drukowanej PCB i montaż elementów elektronicznych jest na wysokim poziomie. Podobnie bardzo solidnie, z dobrej jakości materiału wykonana jest obudowa mapsensora. Musiałbyś się bardzo starać, żeby zniszczyć cokolwiek w obudowie mapsensora.

Wspólne podzespoły obu mapsensorów KME CCT6 to :

  • czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru ciśnienia gazu LPG
  • czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru podciśnienia
  • czujnik temperatury – termistor NTC
  • kondensator elektrolityczny SMD 10µF do tłumienia „skoków” napięcia zasilania

Mapsensor KME „czarny” mimo, że na zdjęciu nie widać tego ma taki sam czujnik temperatury jak mapsensor KME „szary”.

Różnice miedzy mapsensorem „szarym” i „czarnym”

Najważniejsza różnica między tymi mapsensorami to sposób komunikacji ze sterownikiem KME Nevo.

W przypadku mapsensora KME CCT6 szarego ( tzw. analogowego) czujniki ciśnienia MPXHZ 6400A przesyłają zwykły analogowy sygnał napięciowy do przetwornika ADC w mikrokontrolerze sterownika KME Nevo.

Mapsensora KME CCT6 czarny ( tzw. cyfrowego) komunikuje się ze sterownikiem LPG po magistrali komunikacyjnej LIN. Układ scalony UJA 1023T zamienia sygnał analogowy z czujników ciśnienia MPXHZ 6400A na sygnał cyfrowy. Następnie taki sygnał wysyłany jest magistralą LIN do sterownika KME Nevo.

KME CCT6 kontroler LIN do komunikacji

Na zdjęciu powyżej widzisz dokładne oznaczenie układu scalonego odpowiedzialnego za zamianę sygnału analogowego z czujników ciśnienia na cyfrowy oraz transmisję LIN. Polecam zapoznać się z dokumentacją UJA 1023T . Nawet pobieżna lektura pozwoli żebyś zrozumiał dlaczego mapsensor „szary” i mapsensor „czarny” nie mogą byś stosowane zamiennie.

Mapsensor KME CCT6 cyfrowy – jaki zamiennik?

Powiem krótko, nie ma zaminników dla mapsensora KME CCT6 czarnego (cyfrowego).  Niestety musisz kupić oryginalny nowy mapsensor. 

Dlaczego producenta tak zrobił? Moim zdaniem jedyne wytłumaczenie to wymuszenie na użytkownikach instalacji KME Nevo korzystanie wyłącznie z części producenta. Podobną metodę wymuszania stosują włoskie firmy, takie jak Landi Renzo albo BRC.

Podsumowanie

Instalacje LPG firmy KME to bardzo porządne produkty. Z czystym sumieniem mogę je polecić.

Odnośnie samych mapsensorów KME to niestety trzeba używać oryginalnych. Nie ma zamienników. Dotyczy to zwłaszcza mapsensora KME – czarnego czyli tego w wersji cyfrowej.