Mapsensor KME CCT6
Instalacje LPG takie jak KME Nevo lub KME Diego G3 produkowane są przez polską firmę KME z okolic Łodzi. Jednym z elementów składowych każdej instalacji LPG w samochodzie jest czujnik ciśnienia gazu nazywany czasami mapsensorem. Zdradzę ci w tym wpisie na moim blogu czym możesz zastąpić mapsensor KME w sytuacjach awaryjnych.
Spis treści
- Mapsensor KME CCT6
- Budowa mapsensora KME
- Dwa typy mapsensorów KME
- Bonus–Czym zastąpić mapsensor KME CCT6
- Podsumowanie
Często określa się ten element jako tzw. mapsensor. Firma KME po wprowadzeniu na rynek rodziny sterowników KME Nevo-SKY razem z nowymi komputerami gazowymi wprowadziła na rynek nowy model mapsensorów.
W tej chwili mamy dwa modele czujników istniejące obok siebie. Jeden „cyfrowy” i drugi „analogowy”. Oba modele mają taką samą obudowę. Różnią się tylko kolorem obudowy.
Mapsensor KME CCT6-D ( wersja cyfrowa) jest w kolorze czarnym.
Mapsensor KME CCT6 ( wersja analogowa) jest w kolorze szarym. Ten model mapsensora spotkasz na przykład w instalacji LPG takiej jak KME Nevo-SKY Jet .
Mapsensor KME jak jest zbudowany?
Poniżej widzisz jak wygląda wewnętrzna budowa mapsensora KME CCT6 w wersji szarej ( analogowej).
Główne elementy mapsensora KME to :
- czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru ciśnienia gazu LPG
- czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru podciśnienia
- czujnik temperatury – termistor NTC
- kondensator elektrolityczny do tłumienia „skoków” napięcia zasilania
Więcej informacji o czujnika ciśnienia MPXHZ 6400A znajdziesz w dokumentacji producenta. Tutaj znajdziesz najbardziej aktualną dokumentację dla tego czujnika –> mapsensor KME CCT6 czujnik ciśnienia MPXHZ 6400A .
Każdy mapsensor LPG to nie tyle czujnik ciśnienia gazu ale moduł, zespół czujników. W praktyce każdy współczesny mapsensor składa się z dwóch czujników ciśnienia i jednego czujnika temperatury.
Różnica między mapsensorami polega na tym, że użyte są różne typy czujników ciśnienia, w różnych obudowach oraz czujnik temperatury o odmiennej rezystancji. Nie ma jednego uniwersalnego standardu. Producenci instalacji LPG dbają wręcz, żeby mapsensory konkurencji nie współpracowały z ich instalacjami. Niestety firma KME również stosuję tą praktykę.
Moje rozpoznanie budowy obu mapsensorów wskazuje, że mapsensory w wersji analogowej i cyfrowej zbudowane są na tej samej płytce drukowanej. Bardzo dobrze widać to po tym jak wygląda płytka PCB. Dużo wolnych padów w wersji analogowej mapsensora KME wskazuje, że wolne miejsca przeznaczone są na mapsensora w wersji cyfrowej ( wersja czarna mapsensora). Najprawdopodobniej pozwala to firmie KME ograniczyć koszty produkcji mapsensorów.
Czy mapsensory KME można stosować zamiennie ?
Niestety mapsensora KME CCT-6 w wersji cyfrowej( czarna obudowa) nie można używać zamiennie z mapsensorem KME CCT-6 analogowym ( szara obudowa).
Jeżeli mimo to spróbujesz tak zrobić to albo uszkodzisz mapsensor albo sterownik KME nie będzie mógł odczytać sygnałów z mapsensora. Radzę Ci, żebyś nie próbował eksperymentować. Mapsensor KME CCT-6 to kosztowny element, szkoda marnować pieniądze.
Mapsensor KME CCT6 jaki zamiennik ?
W sytuacjach awaryjnych można spróbować użyć mapsensora innego producenta, naprzykład mapsensor Stag PS-02.
Jak wyglądają mapsensory innych producentów instalacji LPG możesz zobaczyć na innym wpisie na moim blogu –> mapsensor do instalacji LPG .
Niestety nie możesz wprost zamienić miejscami mapsensor KME CCT6 z mapsensorem Stag PS-02. Oba mapsensory mają inny topologię wyprowadzeń i pracują z innymi napięciami zasilania.
Mapsensor KME pracuje z napięciem +5V. Mapsensor Stag PS-02 pracuje z napięciem zasilania +12V.
Dlatego jeżeli podepniesz mapsensor Stag wprost pod wtyczkę od instalacji gazowej KME to mapsensor nie będzie działał.
Poza tym „pinologia” sygnałów jaką ma mapsensor KME CCT6 jest inna niż w przypadku mapsensora PS-02. Wprost podpięcie mapsensora Stag pod wtyczkę od instalacji LPG firmy KME może uszkodzić mapsensor PS-02.
Taka podmiana mapsensorów ma sens wyłącznie w sytuacjach krytycznych kiedy nie masz wyjścia i musisz improwizować.
Zdecydowanie nie polecam bawienia się w takie podmiany bez posiadania doświadczenia i wiedzy w temacie instalacji LPG IV generacji.
Podsumowanie
Mapsensor KME CCT6 charakteryzują się bardzo dobrą jakością wykonania. Mimo to zdarza się, że ulega awarii. Niestety jest to element w zasadzie nienaprawialne. A na pewno naprawa nie opłaca się w warunkach domowych albo warsztatowych.
Jedyną rozsądną opcją jest kupno nowego mapsensora KME.
Pamiętaj, że nie wolno w miejsce mapsensora w czarnej obudowie używać mapsensora w szarej obudowie i na odwrót.