KME mapsensor CCT6 szary analogowy do sterownika KME Nevo

Mapsensor KME CCT6 szary

Zobacz czym jest mapsensor KME CCT6 szary. Jak wygląda jego budowa wewnętrzna. Czy da się zastosować zamiennik zamiast

Mapsensor KME CCT6

Instalacje LPG takie jak KME Nevo lub KME Diego G3 produkowane są przez polską firmę KME z okolic Łodzi. Jednym z elementów składowych każdej instalacji LPG w samochodzie jest czujnik ciśnienia gazu nazywany czasami mapsensorem. Zdradzę ci w tym wpisie na moim blogu czym możesz zastąpić mapsensor KME w sytuacjach awaryjnych.


Spis treści


Często określa się ten element jako tzw. mapsensor. Firma KME po wprowadzeniu na rynek rodziny sterowników KME Nevo-SKY razem z nowymi komputerami gazowymi  wprowadziła na rynek nowy model mapsensorów.

W tej chwili mamy dwa modele czujników istniejące obok siebie. Jeden „cyfrowy” i drugi „analogowy”. Oba modele mają taką samą obudowę. Różnią się tylko kolorem obudowy.

Mapsensor KME CCT6-D ( wersja cyfrowa) jest w kolorze czarnym.

Mapsensor KME CCT6 czarny cyfrowy do sterowników KME Nevo-SKY

 

Mapsensor KME CCT6 ( wersja analogowa) jest w kolorze szarym. Ten model mapsensora spotkasz na przykład w instalacji LPG takiej jak  KME Nevo-SKY Jet .

KME mapsensor CCT6 szary z sygnałem analogowym do sterownika KME Nevo

Mapsensor KME jak jest zbudowany?

Poniżej widzisz jak wygląda wewnętrzna budowa mapsensora KME CCT6 w wersji szarej ( analogowej).

Mapsensor KME CCT6 szary płytka drukowana i czujniki ciśnienia MPXHZ 6400A

Główne elementy mapsensora KME to :

  • czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru ciśnienia gazu LPG
  • czujnik MPXHZ 6400A do pomiaru podciśnienia
  • czujnik temperatury – termistor NTC
  • kondensator elektrolityczny do tłumienia „skoków” napięcia zasilania

Więcej informacji o czujnika ciśnienia MPXHZ 6400A znajdziesz w dokumentacji producenta. Tutaj znajdziesz najbardziej aktualną dokumentację dla tego czujnika –> mapsensor KME CCT6 czujnik ciśnienia MPXHZ 6400A .

Każdy mapsensor LPG to nie tyle czujnik ciśnienia gazu ale moduł, zespół czujników. W praktyce każdy współczesny mapsensor składa się z dwóch czujników ciśnienia i jednego czujnika temperatury.

Różnica między mapsensorami polega na tym, że użyte są różne typy czujników ciśnienia, w różnych obudowach oraz czujnik temperatury o odmiennej rezystancji. Nie ma jednego uniwersalnego standardu. Producenci instalacji LPG dbają wręcz, żeby mapsensory konkurencji nie współpracowały z ich instalacjami. Niestety firma KME również stosuję tą praktykę.

Moje rozpoznanie budowy obu mapsensorów wskazuje, że mapsensory w wersji analogowej i cyfrowej zbudowane są na tej samej płytce drukowanej. Bardzo dobrze widać to po tym jak wygląda płytka PCB. Dużo wolnych padów w wersji analogowej mapsensora KME wskazuje, że wolne miejsca przeznaczone są na mapsensora w wersji cyfrowej ( wersja czarna mapsensora). Najprawdopodobniej pozwala to firmie KME ograniczyć koszty produkcji mapsensorów.

Czy mapsensory KME można stosować zamiennie ?

Niestety mapsensora KME CCT-6 w wersji cyfrowej( czarna obudowa) nie można używać zamiennie z mapsensorem KME CCT-6 analogowym ( szara obudowa).

Jeżeli mimo to spróbujesz tak zrobić to albo uszkodzisz mapsensor albo sterownik KME nie będzie mógł odczytać sygnałów z mapsensora. Radzę Ci, żebyś nie próbował eksperymentować. Mapsensor KME CCT-6 to kosztowny element, szkoda marnować pieniądze. 

Mapsensor KME CCT6 jaki zamiennik ?

W sytuacjach awaryjnych można spróbować użyć mapsensora innego producenta, naprzykład mapsensor Stag PS-02.

Jak wyglądają mapsensory innych producentów instalacji LPG możesz zobaczyć na innym wpisie na moim blogu –> mapsensor do instalacji LPG .

Niestety nie możesz wprost zamienić miejscami mapsensor KME CCT6 z mapsensorem Stag PS-02. Oba mapsensory mają inny topologię wyprowadzeń i pracują z innymi napięciami zasilania.

Mapsensor KME pracuje z napięciem +5V. Mapsensor Stag PS-02 pracuje z napięciem zasilania +12V.

Dlatego jeżeli podepniesz mapsensor Stag wprost pod wtyczkę od instalacji gazowej KME to mapsensor nie będzie działał. 

Poza tym „pinologia” sygnałów jaką ma mapsensor KME CCT6 jest inna niż w przypadku mapsensora PS-02.  Wprost podpięcie mapsensora Stag pod wtyczkę od instalacji LPG firmy KME może uszkodzić mapsensor PS-02.

Taka podmiana mapsensorów ma sens wyłącznie w sytuacjach krytycznych kiedy nie masz wyjścia i musisz improwizować.

Zdecydowanie nie polecam bawienia się w takie podmiany bez posiadania doświadczenia i wiedzy w temacie instalacji LPG IV generacji.

Podsumowanie

Mapsensor KME CCT6 charakteryzują się bardzo dobrą jakością wykonania. Mimo to zdarza się, że ulega awarii. Niestety jest to element w zasadzie nienaprawialne. A na pewno naprawa nie opłaca się w warunkach domowych albo warsztatowych.

Jedyną rozsądną opcją jest kupno nowego mapsensora KME.

Pamiętaj, że nie wolno w miejsce mapsensora w czarnej obudowie używać mapsensora w szarej obudowie i na odwrót.