Mapsensor KME PS-CCT5
Tym razem pokażę Ci jak wygląda i zbudowany jest mapsensor KME do instalacji Diego albo KME Nevo.
Spis treści
Ten model mapsensora do instalacji LPG firmy KME różni się budową od większości innych mapsensorów.
Na przykład zobacz jak wygląda typowy mapsensor Stag PS-02 albo mapsensor LpgTech PTS01.
Jak widzisz tutaj czujniki ciśnienia zamontowane są na „kanapkę”.
Czy to rozwiązanie jest lepsze od tego jakie jest w mapsensorach firmy Stag? Moim zdaniem ani lepsze ani gorsze.
Po prostu firma KME dochodzi do celu trochę inną drogą niż Stag czy LpgTech i inne firmy. Najważniejsze, że mapasensor KME działa.
Typowe objawy uszkodzenia mapsensora LPG to :
- instalacja gazowa nie chce się przełączyć na gaz
- Lampki na przełączniku gaz<->benzyna migają
Jeżeli masz takie objawy i potrzebujesz pomocy to zapraszamy do naszego warsztatu w Warszawie https://lpgmasters.pl . Na pewno pomożemy Ci w kłopotach.
Serwisujemy i naprawiamy 95% obecnych na polskim rynku instalacji LPG.
Budowa mapsensora PS-CCT5
Czasami ludzie lubią albo mają potrzebę samemu pobawić się elekrtoniką. Podam Ci zaraz notę katalogową z danymi czujnika ciśnienia firmy NXP. Mapsensor pracuje z czujnikiem ciśnienia –>MPXHZ6400A.
Zdradzę Ci tajemnicę, że taki sam czujnik występuje w wielu innych mapsensorach używanych w instalacjach LPG.
Niestety bezpośrednie podłączenie innego mapsensora zamiast PS-CCT5 nie jest możliwe. Dlatego że, inaczej są rozmieszczone sygnały we wtyczce do mapsensorów.
Kolejna przeszkoda to napięcie zasilania. Mapsensor KME potrzebuje do pracy napięcia +5V. Podczas gdy na przykład mapsensor Stag PS-02 pracuje z napięcie zasilania +12V.
Dlatego żeby użyć inny czujnik niż oryginalny mapsensor KME trzeba trochę pokombinować i wiedzieć co się robi.
Różowo-niebieski kabelek, który widzisz na zdjęciach wyżej to przewód do podłączenia czujnika temperatury gazu.
Metalowe bolce to styki do zasilania : +5V oraz GND. Dwa pozostałe bolce to sygnały wyjściowe ciśnienia gazu i podciśnienia w kolektorze dolotowym.
Nie pamiętam w tej chwili jak te wszystkie sygnały są rozmieszczone we wtyczce ale dla człowieka, który wie co robić to żaden problem ustalić przeznaczenie pinów we wtyczce.
Dlatego to zadanie zostawiam Tobie, jeżeli masz ochotę lub potrzebę robić różne dziwne kombinacje z mapsensorem KME.
Nowe modele mapsensorów KME
Od pewnego czasu dostępne są nowe modele mapsensosrów do sterowników KME Nevo i KME Diego G3. Mapsensor KME PS-CCT6 w szarej obudowie przeznaczony jest do sterownika Diego.
Ten mapsensor jest w analogowy. A więc sygnał wyjściowy to napięcie proporcjonalne do zmierzonego ciśnienia gazu.
Drugi mapsensor KME PS- CCT6 w czarnej obudowie jest przeznaczony do najnowyszch sterwoników. Na przykład KME NEVO-SKY. Ten mapsensor na wyjściu ma sygnał cyfrowy.
Oba modele mapsensorów, mimo że maja takie samo oznaczenie PS-CCT6 to różnią się kolorem obudowy. Musisz być być bardzo uważny przy doborze tych mapsensorów.
Nie mozna ich stosować zamiennie !!!
Podsumowanie
Każdy mapsensor ulega wcześnie lub później awarii. Z reguły niszczy go :
- temperatura w komorze silnika
- brudny gaz
Dlatego pamiętaj o tym, żeby regularnie wymieniać filtry w instalacji LPG.
Moim zdaniem podmienianie mapsensora na inny typ warto stosować tylko w sytuacjach krytycznych.
Zbyt dużo z tym jest kombinacji. Czasami jednak trzeba zadziałąć w trybie ratunkowym i wtedy wiedza jaka Ci dzisiaj przekazałem może być przydatna.