mapsensor Lovato Smart z filtrem fazy lotnej LPG

Mapsensor Lovato Smart

Tym razem pokaże Ci jak wygląda budowa mapsensora w instalacji LPG Lovato Smart.

Mapsensor Lovato Smart

Instalacja gazowa Lovato Smart ma własny specyficzny czujnik ciśnienia gazu, nazywany niekiedy mapsensorem.


Spis treści


W zasadzie każda instalacja LPG ma swój specyficzny typ mapsensora. Mapsensor Lovato Smart różni się tym od innych czujników ciśnienia LPG, że jest zintegrowany z filtrem LPG fazy lotnej.Filtr fazy lotnej Lovato Smart

Jak wyglądają mapsensory do innych instalacji możesz zobaczyć na moim blogu gdzie pokazuję jak taki -> mapsensor do instalacji LPG <- wygląda.

Na zdjęciu poniżej widzisz jak wygląda mapsensor Lovato Smart po zdjęciu obudowy. Czasami taki mapsensor ulega uszkodzeniu.

W dalszej części tego wpisu zdradzę Ci jak można mapsensor Lovato Smart zastąpić innym popularnym mapsensorem. 

Jeżeli masz problemy z instalacją Lovato Smart to odwiedź nasz warsztat i serwis instalacji LPG w Warszawie . Na pewno pomożemy.

Budowa mapsensora Lovato Smart

Na zdjęciu widzisz płytkę PCB na której umieszczone są podzespoły elektroniczne samego czujnika. Mapsensor Lovato smart wnętrze filtra

Na kolejnym zdjęciu widzisz jak wygląda płytka PCB od strony elementów elektronicznych.

W zasadzie mapsensor Lovato Smart to bardzo proste urządzenie.

Składa się z jednego lub dwóch czujników ciśnienia i jednego czujnika temperatury.

 

mapsensor Lovato czujnik ciśnienia i czujnik temperatyury

Zwróć uwagę, że napisałem że czujnik ciśnienia mogą być czasami dwa a czasami jeden. Od czego to zależy?

Przede wszystkim powinieneś wiedzieć, że mapsensor oprócz ciśnienia gazu może też mierzyć podciśnienie w kolektorze dolotowym silnika.  Właśnie w takim przypadku będą 2 czujniki ciśnienia na płytce PCB.

Warto poznać teoretyczne podstawy jak działa czujnik ciśnienia jaki ma mapsensor Lovato Smart. Dowiesz się dlaczego zależnośc między sygnałem z czujnika a ciśnieniem gazu jest liniowa.

Poza tym układ elektroniczny składa się kondensatora elektrolitycznego 100µF, kilku oporników i kondensatorów ceramicznych.

Myślę, że dalsze rozpisywanie się o tej drobnicy elektronicznej nie ma sensu.

Na rynku możesz spotkać oba modele mapsensora Lovato. Oczywiście lepiej żebyś miał mapsensor z dwoma czujnikami ciśnienia.

Wtedy sterownik Lovato Smart korzysta z odczytu podciśnienia i lepiej optymalizuje sterowaniem wtryskiwaczy LPG.

Czujnik temperatury

Po co w mapsensorze jest czujnik temperatury?

Po pierwsze i najważniejsze, bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wyliczenie dawki gazu podawanej do cylindra jest temperatura gazu LPG. Jeżeli wejdziemy w podstawy termodynamiki to zobaczysz, że masa molowa gazu LPG zależy od temperatury.

Inaczej mówiąc do gazu odnosi się uniwersalne prawo termodynamiki :

pV /T = c

p – ciśnienie gazu ,  V – objętość gazu,  T- temperatura gazu , c – wartość stała.

Tak więc powyższy wzór wprost pokazuje, że temperatura i ciśnienie gazu wzajemnie od siebie zależą.

Z drugiej strony, w praktyce sprawa jest jeszcze bardziej zagmatwana. Na przykład gaz LPG to jest mieszanina dwóch gazów.

Do tego pamiętaj, że stosunek procentowy tych gazów inny jest w okresie letnim a inny w zimie.  Dlatego tak ważny jest pomiar temperatury LPG w instalacji gazowej. Na tym skończmy kurs termodynamiki technicznej :).

Czym zastąpić mapsensor Lovato Smart ?

Moja praktyka i wiedza techniczna pozwoliła na rozpracowanie jak i czym zastąpić mapsensor Lovato Smart.

Od razu mówię, że ma to sens tylko wtedy, kiedy nie masz dostępu do oryginalnego mapsensora Lovato. 

Może zdarzyć się, że a jesteś w sytuacji podbramkowej i musisz poradzić sobie inaczej.

Można to zrobić !!!

W sytuacji awaryjnej można zamiast mapsensora Lovato użyć mapsensor Stag PS-02.

Stag mapsensor PS-02 Plus

Udało mi się rozpracować w 100% schemat mapsensora Lovato. Niestety takiej podmiany nie można zrobić ot tak wprost. 

Mapsensor Lovato zasilany jest napięciem +5V a mapsensor Stag PS-02 potrzebuje napięcia +12V.

Jeżeli chcesz użyć mapsensora Stag PS-02 musisz go zasilić zewnętrznym napięciem, ponieważ we wtyczce do mapsensora Lovato masz tylko napięcie 5V. 

Kolejna sprawa to właściwa topologia pinów we wtyczce.

Może zajść potrzeba zmiany kolejności przewodów sygnałowych ciśnienia i temperatury we wtyczce od mapsensorów.

Jak widzisz operacja wymaga odrobiny wiedzy, czasu i kombinacji. Powiem wprost, finansowo taka podmiana nie jest tańsza niż kupno oryginalnego mapsensora Lovato Smart. 

Podsumowanie

Warto odpowiedzieć sobie na pytanie czy warto bawić się w taką podmianę oryginału na zamiennik ?

Jeżeli możesz kupić oryginalny maspensor Lovato Smart to nie warto.

Czasami jednak masz nóż na gardle i wtedy warto podjąć wysiłek.

Pamiętaj, że musisz zadbać, o to żeby „pinologia” wtyczki w mapsensorze zgadzała się z „pinologią” mapsensora użytego do zamiany.