Instalacja LPG do Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASX to w sumie leciwa już konstrukcja miejskiego SUV-a. Z punktu widzenia montażu instalacji gazowej ważne jest jaki silnik ma samochód, a nie czy to SUV czy sedan. W tym przypadku mamy do czynienia z silnikiem 2.0 MIVEC o mocy 150KM. Krąży wiele opinii, że samochody Mitsubishi z silnikami MIVEC słabo sprawdzają się na gazie? Czy to prawda? O co chodzi?
Spis treści
- Mitsubishi ASX instalacja LPG
- Czy gaz w Mitsubishi ASX jest bezpieczny?
- Jaką instalację LPG wybrać?
- Dobry montaż LPG co to znaczy?
- Lubryfikacja
- Podsumowanie
Czy założenie gazu do Mitsubishi ASX jest bezpieczne?
Tak, spokojnie można gazować silniki MIVEC. Na zdjęciu poniżej widzisz dobrej klasy instalację LPG zamontowaną w ASX-ie. Bez obaw zakładaj gaz. Ale…..
Musisz pamiętać o paru ważnych sprawach. Silniki w samochodach Mitsubishi mają wiele elementów wykonanych ze stopów i metali nieżelaznych a nie ze stali. Ma to duże znaczenie jeżeli zastanawiasz się jaką instalację LPG założyć do Mitsubishi ASX.
Po pierwsze problem polega na tym, że w tych silnikach trzeba zapewnić bardzo precyzyjne dawkowanie gazu na każdym z cylindrów. Po drugie to dobór odpowiednio szybkich i wydajnych pod względem przepływu LPG wtryskiwaczy gazowych.
Jaka instalacja LPG jest najlepsza?
Ważniejszy jest dobry gazownik czy dobre podzespoły? Hmmmm….. to jest pytanie z cyklu „czy myć ręce czy nogi ?” :). Ameryki nie odkryję, jedno i drugie jest bardzo ważne. Na jednym i drugim nie warto zbytnio oszczędzać.
Jeżeli masz pytania albo wątpliwości zapraszamy do nas montaż instalacji lpg Ursynów. Z przyjemnością pomożemy i rozwiejemy Twoje wątpliwości. W efekcie co mogę Ci poradzić w kwestii wyboru podzespołów do instalacji LPG?
Myślę, że najważniejsze są wtryskiwacze LPG. Ja postawiłbym na takie wtryski gazowe jak :
- Barracuda
- Yeti
- AC W-03
- Hercules
Każdy z wymienionych wtryskiwaczy gazowych jest wystarczająco szybki i zapewnia odpowiednio duży przepływ gazu w jednostce czasu. Z drugiej strony unikaj jak ognia wtryskiwaczy Valtek, które mimo że, są technicznie przestarzałe wciąż są masowo „wrzucane” przy montażach.
Te wtryski mają zdecydowanie więcej wad niż zalet. W dzisiejszych czasach używanie ich to po prostu zbrodnia dokonana na silniku samochodowym.
W prezentowanym samochodzie instalacja gazowa pracuje pod nadzorem sterownika 4Save BEST. Więcej o jego możliwościach przeczytasz czytając wpisy na moim blogu. Na przykład zobacz https://lpgmasters.pl/regulacja-lpg-na-korekty-obd/. To jeden z najbardziej zaawansowanych komputerów gazowych dostępnych na polskim rynku.
Film poniżej pokazuje kawałek procesu regulacji instalacji LPG opartej na sterowniku 4Save BEST. Dotyczy to co prawda Toyoty Avensis jednak dla Mitsubishi ASX ten prces wygląda podobnie.
Możesz zorientować się jak wiele parametrów trzeba ustawić, żeby instalacja gazowa działała prawidłowo.
Oczywiście bez problemu możesz zdecydować się na montaż instalacji LPG opartej o inny komputer gazowy. Do Mitsubishi ASX mogę Ci rekomendować na przykład :
- KME Nevo
- Stag Qbox
- LpgTech TECH DUO
- Zenit Blue Box albo Zenit Black Box.
Na co zwrócić uwagę przy montażu LPG ?
Warto też zastanowić się gdzie zrobić wlew gazu. Z reguły robi się to w tylnym zderzak. Alternatywą jest montaż wlewy gazu obok wlewu benzyny. To tak zwany „wlew gazu pod klapką”. Często jest to wygodne rozwiązanie. Zwłaszcza jak da się zamontować pełny zawór tankowania gazu.
W przypadku Mitsubishi ASX wygląda to tak jak na zdjęciu poniżej.
Najważniejsza jednak sprawa to demontaż kolektora dolotowego ( ssącego) do wiercenia otworów pod wkrętki podające gaz do cylindrów. Szczególnie jest to ważne w przypadku samochodów japońskich a także innych spełniających normy spalania EURO 5 lub wyższe. Punkt wtrysku gazu do kolektora ssącego ma wielkie znaczenie dla prawidłowej pracy silnika !!!
Osobną sprawą jest to, że robienie wierceń bez wymontowania kolektora dolotowego zostawia w nim bardzo dużo opiłków. Jeżeli dostaną się one pod zawory może to doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Wiem co mówię, na własne oczy widziałem uszkodzone silniki przez opiłki pozostałe z wierceń w kolektorze ssącym. Wtedy pozostaje tylko remont silnika. Będziesz chudszy o jakieś 2000-3000zł.
Żaden przepis nie zmusza gazownika do obligatoryjnego zdejmowania kolektora. To jest kwestia Twojego bezpieczeństwa i to Ty powinieneś zadbać o to żeby taka czynność byłą wykonana podczas montaż instalacji gazowej.
Powiem Ci szczerze, że 99% monterów instalacji LPG nie zdejmuje kolektora. Ponieważ to są dodatkowe koszty i dodatkowy czas pracy. Podsumowując, radzę dogadać to kwestię z gazownikiem i dopłacić żeby zdjął kolektor dolotowy do robienia nawiertów.
Z czysto praktycznych rzeczy warto zadbać, żeby był łatwy dostęp do filtrów LPG. Dzięki temu oszczędzisz dużo czasu podczas okresowego przeglądu instalacji LPG.
W tym wpisie, na samej górze masz pokazane zdjęcie jak można to sprytnie zrobić. Takie podejście pozwala na to, że serwis instalacji LPG będzie trwał 10 minut, a nie 30-40 minut.
Czy założyć lubryfikację do Mitsubishi ASX
Moim zdaniem lubryfikacja do instalacji LPG pomaga tyle co witamina C na grypę. Weźmiesz czy nie weźmiesz i tak odchorujesz 7 dni. Z lubryfikacją jest podobnie. Czy zaszkodzi? W większości przypadków nie.
Czy pomaga? Tak, najbardziej tym, którzy handlują tym badziewiem. Oni na pewno są zadowoleni :).
Polecam Ci inny wpis na blogu gdzie dokładniej wyjaśniam czym jest –> lubryfikacja LPG .
A teraz na poważnie, jeżeli zainwestujesz w dobrej jakości instalację gazową to nie musisz przejmować się żadnymi bredniami o lubryfikacji. Zwłaszcza że, nowoczesne sterowniki LPG oferują tzw. dotrysk benzyny w pewnych obszarach pracy silnika benzynowego.
Decydujące znaczenie dla bezpiecznej pracy Mitsubishi ASX na gazie ma właściwy dobór wtryskiwaczy gazowych. Muszą być odpowiednio szybkie i odpowiedno wydajne.
Takie rozwiązanie jest lepsze od lubryfikacji, a w dodatku prawie nic nie kosztuje. Wystarczy gazownik z odpowiednią wiedzą i odpowiednie zaprogramowanie sterownika gazowego.
Podsumowanie
Bez obaw możesz założyć gaz do samochodów Mitsubishi z silnikami MIVEC.
Jednak zwracam Ci uwagę, że musi to być instalacji z górnej półki. Chodzi zwłaszcza o szybkie i precyzyjne wtryskiwacze gazowe.
Do tego dobry, rozgarnięty gazownik oraz porządna regulacja instalacji gazowej na drodze i sukces gwarantowany.