Nissan Micra montaż instalacji gazowej

Nissan Micra instalacja lpg 4Save BEST

Zobacz na realnym przykładzie jak za rozsądne pieniądze można założyć zaawansowaną i nowoczesną instalację gazową do japońskiego samochodu.

Montaż instalacji lpg Nissan Micra

Dzisiaj pokażę Ci  na przykładzie wziętym prosto z życia, że montaż instalacji gazowej w samochodach z silnikami o bardzo małej pojemności a w dodatku produkcji japońskiej ma sens. Nissan Micra ma silnik K11 o pojemności niecałe 1000cm³ i moc 44KW ( około 60KM), mimo tak skromnych osiągów samochód pali około 7L/100km.

Z samochodami japońskimi, zwłaszcza z silnikami o małej pojemności jest pewien problem. Czasy wtrysku benzyny w samochodach japońskich są wyraźnie krótsze niż na przykład w silnikach europejskich. W dodatku mała pojemność skokowa silnika wymusza bardzo precyzyjne dozowanie gazu do cylindrów.  Jednak to jeszcze nie wszystko. Wtryskiwacze gazowe nie dosyć, że muszą być szybkie i precyzyjne to jeszcze muszą charakteryzować się dużą wydajnością przy krótkich czasach wtrysku.

90% misiów od gazowania zaoferuje Ci nieśmiertelny zestaw :

  • sterownik gazowy Stag 200 GoFast albo Stag 4
  • wtryskiwacze gazowe Valtek czerwone
  • reduktor Alaska

Czy na takich podzespołach gazowych można zrobić montaż instalacji lpg w takim samochodzie jak opisywany tutaj Nissan Micra? Tak, można ale…….diabeł tkwi w szczegółach. Powinieneś zadać sobie trud i zrobić rozeznanie jak długo taki zestaw będzie działał poprawnie i bezawaryjnie?  Albo obstawiać kiedy zapali się pomarańczowa lampka tzw. „check control” na desce rozdzielczej. Z reguły oznacza to problemy ze składem mieszanki. Taki będą prawdopodobne skutki jak skusisz się na „najlepszą instalację gazową” oferowana w bardzo atrakcyjnej cenie przez pana Zenka.

Jaką instalację gazową założyć ?

Jak pisałem wcześniej silniki w samochodach japońskich są z pewnych względów bardziej wymagające dla gazownika niż samochody europejskie. Chcesz cieszyć się przez długi czas tanią jazdą na gazie to musisz postawić na jakość instalacji lpg a nie włącznie na niską ceną.

Polecam Ci przypilnować żeby gazownik założył sterownik lpg z obsługą systemu OBDII i potrafiącego  na podstawie odczytywanych na bieżąco korekt LTFT i STFT korygować podawaną do cylindrów silnika dawkę gazu. W opisywanym tutaj Nissanie Micra był zamontowany bardzo zaawansowany sterownik lpg 4Save BEST, który ma możliwości o którym napisałem. Więcej o rodzinie sterowników gazowych 4Save możesz przeczytać na moim blogu //lpgmasters.pl/instalacja-lpg-4save-eco/

Co do wtryskiwaczy to warto wykosztować się na dobre wtryskiwacze lpg. Myślę, że są one nawet ważniejsze niż komputer gazowy. Ja bym postawił na przykład na wtryski Barracuda, Yeti albo wtryskiwacze gazowe AC W03. W żadnym wypadku nie zgodziłbym się na wtryskiwacze Valtek bo używanie ich to jest zbrodnia na silniku.

Reduktor lpg Nordic zamiast nieśmiertelnego reduktora Alaska to jest rozsądny wybór. Reduktor Nordic teoretycznie obsługuje 170KM. Pomyślisz pewnie, że to strzelanie z armaty do muchy skoro Nissan Micra ma sinik o mocy około 60KM. Pozory mylą. Ważny jest wydatek reduktora a nie (teoretyczna) obsługiwana moc przez reduktor gazowy, poza tym znaczenie mają właściwości termiczne  i ciśnieniowe reduktora lpg.

Właśnie takie podzespoły gazowe zostały użyte podczas montażu instalacji gazowej w opisywanym samochodzie. Poniżej możesz zobaczyć podstawowe parametry użytych komponentów do montażu gazu w Nissanie.

sterownik gazowy lpg 4Save Best

Sterownik lpg 4Save BEST

  • złącze 24 piny, sterownik LPG z wbudowaną obsługą OBD (CAN I K-LINE),
  • przeznaczony do nowoczesnych, wymagających silników 4 cylindrowych,
  • czas wtrysku benzyny mierzony z rozdzielczością 1μs ( 1 mikrosekunda)
  • wbudowany system automatycznej autoadaptacji – tuneOBD,
  • algorytm zabezpieczający przed kopiowaniem,
  • sterownik oparty o nowoczesny szybki 32-bitowy  procesor
  • szczelna, lekka kompozytowa obudowa,
  • szybki, prosty i  łatwy montaż sterownika

reduktor lpg Nordic

Reduktor lpg Nordic 170KM

  • poprawione znacznie właściwości termiczne w porównaniu z reduktorem Alaska
  • niski wzrost ciśnienia gazu lpg przy cut-off
  • odpowiedni do silników o mocy do 150KM
  • ciśnienie robocze: 0.9 – 1.8bar
  • średnica węża gumowego lpg , wyjście gazu: 12mm
  • średnica króćców układu wodnego: 16mm
  • średnica rurki doprowadzającej gaz lpg 6mm
  • zintegrowany elektrozawór i filtr fazy ciekłej

wtryskiwacze lpg AC W03 komplet

Wtrskiwacze lpg AC W03

  • wydajność dla ciśnienia 1,2bar – około 45KM
  • czas otwarcia 2,0 ms
  • czas zamknięcia 1,0 ms
  • rezystancja cewki 1,9Ω
  • przepływ gazu przy ciśnieniu 1,2bar – 125Nl/min.
  • temperatura pracy od -20 do +120 stopni Celciusza
  • trwałość w cyklu miejskim do 100 000km

4Save Soft wykres mnożnik

Powyżej widzisz zrzut ekranu zrobiony podczas strojenia instalacji lpg opartej o sterownik 4Save BEST. Komputer gazowy 4Save BEST ma wbudowany moduł do komunikacji z systemem OBD II samochodu. Dzięki temu masz możliwość na bieżąco w czasie rzeczywistym widzieć jakie korekty paliwowe wprowadza sterownik benzynowy podczas pracy na benzynie i pracy na gazie.

O takich udogodnieniach posiadacze instalacji lpg ze sterownikiem Stag 200 GoFast lub Stag 4 mogą tylko pomarzyć.

Nissan Micra założona instalacja lpg

Przy montażu instalacji gazowej są dwie szkoły. Jedna twierdzi, że należy ukryć wszystkie elementy gazowe tak żeby nic nie było widać.  Druga szkoła uważa, że montaż instalacji lpg powinien być tak zrobiony żeby przyszłe czynności serwisowe były maksymalnie proste i szybkie. Dlatego filtry lpg układają w taki sposób, żeby był do nich bezproblemowy dostęp.

Moim zdaniem drugi podejście jest zdecydowanie bardziej praktyczne i sensowne. jeżeli jest łatwy dostęp do filtrów gazowych to kiedy przyjeżdżasz do gazownika na powiedzmy przegląd okresowy to całą procedura serwisowa zajmuje 10-15 minut. Praktycznie wszystko masz robione na poczekaniu od ręki.  To jest po prostu oszczędność czasu i wygoda.

Wyobraź sobie co by było gdybyś miał filtr fazy lotnej i reduktor schowany powiedzmy w nadkolu Twojego samochodu. Wtedy wymiana filtra nie zajmuje 5 minut tylko 30-40 minut. Tak, znam takie przypadki ludzi co to montują gaz a potem wszystko chowają żeby nikt nie widział że maja gaz w samochodzie.

sterownik gazowy 4Save Best

Podobnie ma się sprawa z innymi elementami instalacji gazowej niż filtry lpg. Na zdjęciu powyżej widzisz że sterownik lpg 4Save BEST został tak zamontowany, że dostęp do niego jest bardzo łatwy. Bez problemu można go jeżeli zajdzie potrzeba zdemontować przez wypięcie złącz z wiązką elektryczną. Podczas wieloletniej eksploatacji samochodu na pewno nie raz zajrzysz do warsztatu samochodowego. Dzięki przemyślanemu rozsądnemu podejściu do umiejscowienia elementów instalacji gazowej mechanik będzie mógł w razie potrzeby bez problemów zdemontować przeszkadzające mu podzespoły gazowe, a potem bez komplikacji wszystko zmontować i odpalić samochód na gazie.

Jakie świece do gazu ?

Iskra Gas Super świece zapłonowe do lpg

Na koniec warto wspomnieć, że po montażu instalacji gazowej lpg w samochodzie zostały także założone nowe świece zapłonowe. Pewnie nie zdajesz sobie sprawy ale dobór właściwych świec zapłonowych do gazu to jest ważny warunek dobrze działającej instalacji lpg. Ważny jest zarówno producent świec zapłonowych  jak i dobór właściwego modelu świec. Chodzi zwłaszcza o ciepłotę świecy i przerwę między elektrodami.

 Dla Nissana Micra zastosowano świece zapłonowe Iskra Gas Super SFE 55 PRS z przerwą 0,9mm, dokładnie tak jak podaje katalog firmowy Iskry. Pamiętaj, że spalanie gazu w cylindrze wygląda trochę inaczej niż w przypadku benzyny. potrzebna jest iskra o większej energii żeby nastąpił zapłon mieszanki gaz-powietrze niż ma to miejsce w przypadku mieszanki benzyna-powietrze. Źle dobrana świeca zapłonowa do gazu często powoduje wypadanie zapłonów, drżenie silnika, szarpanie podczas jazdy na gazie itd.