Reduktor KME R2 TWIN

Reduktor gazowy to podstawowy element każdej instalacji LPG w samochodzie. Pokaże Ci jak wygląda budowa parownika na ciekawym

Reduktor KME R2 TWIN

Reduktor LPG określany czasami też jako parownik LPG to podstawowy element każdej instalacji gazowej LPG w samochodzie. Najważniejszym parametrem jaki charakteryzuje reduktor gazowy jest moc silnika samochodowego jaką potrafi obsłużyć.


Spis treści


W większości przypadków produkowane są reduktory o mocy do 150KM.

Zdarzają się jednak także takie olbrzymy jak reduktor KME R2 TWIN, który potrafi zapewnić prawidłowe działanie instalacji LPG współpracującej z silnikiem o mocy około 400KM !!! Firma KME produkuje całą gamę bardzo dobrych reduktorów. Inny bardzo dobry parownik do silników o mocy ponad 300KM to reduktor KME Gold GT. Więcej o nim możesz przeczytać w tym artykule https://lpgmasters.pl/subaru-outback-h6-245km/.

Takie potężne reduktory często stosuje się  samochodach amerykańskich. Na przykład Dodge Ram.  

Reduktor KME R2 TWIN to bardzo ciekawy i dobry reduktor LPG. Praktycznie jest to „kanapka” złożona z dwóch reduktorów. Bazą na której powstał ten parownik jest reduktor KME Tur. Złożenie dwóch reduktorów KME Tur wraz z pewnymi modyfikacjami w budowie korpusy dało właśnie reduktor KME R2 TWIN.

Po mniejszym bracie odziedziczył zawór regulacyjny w postaci klapki. W efekcie jest mniej podatny na zanieczyszczenia obecne w gazie a to przedłuża okres bezawaryjnej pracy parownika. W dodatku charakteryzuje się niskimi spadkami ciśnienia na poziomie 0,2 bara przy 350KM.

Budowa wewnętrzna reduktora KME R2 TWIN

Na zdjęciu poniżej widzisz rozebrany na części pierwsze reduktor KME R2 TWIN. Po lewej stronie widzisz metalowy korpus. A po prawej stronie gumowe membrany zestawu naprawczego do tego reduktora. Do tego dochodzie jeszcze pokaźna liczna uszczelek  i oringów gumowych, których akurat na zdjęciu nie widać.

parownik LPG KME R2 TWIN zestaw naprawczy

Jak sam widzisz budowa reduktora na pozór nie jest skomplikowana. Niestety jest to zwodnicze przeświadczenie. Bardzo trudno jest zrobić reduktor LPG, który jednocześnie zapewni niezależnie od obciążenia silnika stałe ciśnienie gazu.

W dodatku reduktor LPG powinien utrzymywać stałą temperaturę. Jeżeli masz ten parownik i potrzebna jest regeneracja reduktora LPG Warszawa to możesz skorzystać z naszej pomocy.

Wracając do budowy reduktora, wiedz że, utrzymanie stabilności obu parametrów jednocześnie jest trudnym zadaniem. Na szczęście reduktor KME R2 TWIN bardzo dobrze radzi sobie z utrzymywaniem ciśnienia gazu. W dodatku nie notuje zbyt dużych wahań temperatury podczas pracy. 

reduktor LPG KME TWIN część 2

 

Dzięki specjalnie opracowanej geometrii wyfrezowanych „wzorków” w korpusie reduktor KME R2 TWIN jest w stanie sprostać wyzwaniom jakie stawiają przed instalacją LPG silniki o bardzo dużej mocy. Druga istotna cecha i zaleta tego reduktora jest taka, że ma dwa wyjścia gazu. W ten sposób zdecydowanie lepiej i pewniej może zapewnić wystarczającą ilość gazu silnikom o dużej pojemności.

Zapomniałem Ci powiedzieć, że oprócz obsługiwanej mocy bardzo ważna jest wydajność gazowa reduktora, liczona w [L/min]. Jak sam widzisz parametrów opisujących działanie jest całkiem sporo, a wymieniłem te najbardziej podstawowe.

reduktor LPG KME TWIN część 1

Regeneracja reduktora LPG

Na początku muszę Ci powiedzieć wprost, że zasadniczo regeneracja reduktorów LPG pod względem finansowym jest zabiegiem nieopłacalnym. Zarówno dla gazownika jak i dla Ciebie sens tego jest wątpliwy.

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy sam potrafisz i chcesz zregenerować parownik. Wtedy masz szansę trochę zaoszczędzić. Tylko w nielicznych przypadkach regeneracja reduktora LPG ma sens, kiedy?

Na przykład kiedy parownik LPG jest bardzo drogi. W takiej sytuacji regeneracja może mieć sens ekonomiczny. Właśnie tak to wygląda z reduktorem KME R2 TWIN. Cena nowego jest na tyle wysoka, że w tym szczególnym przypadku regeneracja parownika często jest opłacalna.

Jak wygląda taki proces? Przede wszystkim musisz kupić zestaw naprawczy dedykowany do danego typu reduktora gazowego. Potem rozkręcasz reduktor na części pierwsze. Myjesz go dokładnie benzyną ekstrakcyjną. Wymieniasz wszystkie uszczelki i oringi. Potem zakładasz nowe membrany gumowe. Następnie składasz z powrotem wszystko razem i skręcasz śrubami. Gotowe.

W teorii wygląda to prosto. W praktyce jest trochę bardziej skomplikowane. Na szczęście nie jest to żadna wiedza tajemna. Jeżeli masz dużo samozaparcia albo chcesz zaoszczędzić to przy odrobinie chęci i zdolności manualnych dasz radę. Zwróć uwagę żeby nie zgubić żadnej uszczelki gumowej !!!

Ustawienie ciśnienia gazu na reduktorze

Pozostaje jeszcze kwestia ustawienia właściwego ciśnienia pracy reduktora LPG.

W przypadku KME R2 TWIN jest to o tyle trudne, że ten parownik tak na prawdę składa się z dwóch zespolonych reduktorów. Dlatego ma dwie niezależne śruby do regulacji ciśnienia gazu. W celu poprawnego ustawiania ciśnienia pracy reduktora gazowego potrzebny jest dostęp do programu konfiguracyjnego odpowiedniego dla sterownika LPG jaki posiadasz.

W przypadku tego reduktora musisz osobno ustawiać ciśnienie gazu dla każdego z dwóch wyjść gazowych. Najtrudniejsze jest to, że musisz to zrobić tak aby oba ciśnienia były idealnie zsynchronizowane. Inaczej reduktor KME R2 TWIN może nie pracować z pełną mocą.