Reduktor Versus V-L Super moc 300KM

Reduktor Versus VR-L Super 300KM

Reduktor LPG Versus VR-L Super o mocy do 300KM. Ciekawa alternatywa dla takich reduktorów jak KME Silvet

Reduktor Versus VR-L Super 

Na rynku jest wiele masowo używanych reduktorów LPG. Na przykład KME Tur, AC R01 albo rodzina reduktrów Tomasetto. Istnieją jednak też inne, wcale nie gorsze parowniki LPG. Przykładem takiego reduktora jest reduktor Versus VR-L Super. Ten ciekawy parownik LPG jest produkowany w Polsce przez firmę Versus z Mińska Mazowieckiego. Firma nie jest potenetatem na rynku instalacji LPG ale ma kilka ciekawych produktów.


Spis treści


Na zdjęciu poniżej widzisz porównanie reduktora AC R01 o mocy do 250KM i reduktora Versus VR-L Super o mocy do 300KM. Rozmiarami oba parowniki są podbne. Mimo to reduktor Versus potrafi obsłużyć wiekszą moc silnika.

Reduktor Versus VR-L Super 300KM i reduktor AC R01

Na moim blogu możesz przeczytać jak 2  reduktory Versus  poradziły sobie z silnikiem V8 350KM w amerykańskim SUV-ie >> zobacz ten wpis  instalacja LPG do silnika V8 Chrysler Aspen  . Nawet w takich ekstremalnych montażach LPG reduktory Versus dały radę.

Na zdjęciu poniżej, widzisz jak reduktor Versus VR-L Super bez problemu współpracuje z silnikiem o mocy około 230KM w Saab-ie 9-5 .Reduktor Versus VR-L Super 300KM silnik Saab 9-5 moc około 230KM

Dlaczego reduktor o większej mocy?

Jeżeli Saab ma 230KM to po co montować reduktor LPG o mocy 300KM?

Przede wszystkim dlatego, że dobre praktyki i doświadczenie uczy, że żaden element instalacji LPG nie powinien pracować na granicy swoich możliwości technicznych. Dobry gazownik, tak jak na przykład auto gaz Warszawa zawsze zadba o to, żeby był odpowiedni zapas mocy podzespołów. Dlatego my w LpgMasters zawsze dobieramy podzespoły LPG indywidualnie do każdego samochodu. Nie używamy gotowych tzw. kitów LPG.

W prezentowanym Saab-ie wcześniej był reduktor produkowany przez Stag Autogas Systems o nazwie AC R01 i mocy do 250KM. A więc zapas mocy przy sliniku 230KM był raptem 20KM. To tyle co nic. Zmontowany reduktor Versus VR-L Super ma moc 300KM, tym razem zapas mocy to już około 70KM !!!

Zapas mocy reduktora LPG gwarantuje stabilną pracę na gazie przy gwałtownych zmianach obciążenia silnika. Na przykład wtedy, kiedy musisz dynamicznie przyspieszyć podczas wyprzedzania na drodze. 

Duży zapas mocy reduktora LPG pozwala pozwala wyeliminować zjawisko tzw. „dziury” przy przyspieszaniu. To charakterystyczne zjawisko dla źle dobranych parownków LPG do konkretnego modelu silnika samochodowego.

Oba reduktory mają bardzo podobne rozmiary a różnica w obsługiwanych mocach silnika jest olbrzymia.

reduktor Versus VR-L Super — paramatry

  • ciśnienie pracy 1.2 bar
  • moc maksymalna 220KW ( 300KM)
  • temperatura pracy  od -30 do +120°C
  • średnica rurki gazowej 8mm
  • wąż LPG  12mm
  • średnica węży z płynem chłodzącym  16mm
  • waga około 2kg

Reduktor Versus VR-L Super ma zintegrowany zawór bezpieczeństwa odcinający gaz LPG. Natomiast filtr LPG fazy ciekłej jest montowany osobno. Takie rozwiązanie ma swoje zalety i wady. Nie ma sensu tego teraz rostrząsać. Wielu producentów ze względów technicznych i czysto praktycznych unika zintegrowanych filtrów fazy ciekłej.

Wspomnę jeszcze, że istnieje mniejsza wersja reduktora Versus VR-L o mocy do 200KM.

reduktor LPG Versus VR-L o mocy do 200KM z elektrozaworem

Zobacz jak wygląda parownik Versus VR-L Standard 200KM  montaż instalacji LPG Opel . Parownik Versus VR-L Super i mniejsza wersja Standard są do siebie bardzo podobne i mają zbliżone rozmiary. Versus VR-L Standard zasilany jest rurką gazową o średnicy 6mm. Versus VR-L Super ma wejście gazu na rurkę 8mm.

Zalety reduktora Versus VR-L Super

Jak deklaruje producent, reduktor VR-L przede wszystkim szybko reaguje na zmieniające się warunki jazdy, ma dobre parametry termiczne, dotyczy to

  • poboru ciepła
  • oddawania ciepła
  • stabilności ciśnienia roboczego

Reduktor działa sprawnie i bez szkody dla trwałości komponentów gumowych, również w warunkach zimowych. Doskonale znosi polskie warunki klimatyczne.

Z mojego doświadczenia mogę Ci powiedzieć, że reduktory Versus VR-L dobrze utzymują zadane ciśnienie pracy gazu LPG. W dodatku ich wielką zaletą jest bardzo szybkie przywracanie zadanego ciśnienia pracy po na przykład gwałtowym przyspieszeniu samochodu. Ta cecha ma duże znczenie dla poprawnej pracy instalacji LPG. Zwłaszcza jeżlei lubisz bardziej dynamiczną jazdę.

Na koniec dodam, że z mojej praktyki wynika, że konkurencyjne reduktory AC R01 mają problemy z utrzymywaniem stabilnego ciśnienia pracy. Wiele razy obserwowałem ich dziwne zachowania. Mam o parownikach AC R01 złe zdanie. Uważam, że maja wadę konstrukcyjną lub technologiczna. Oczywiście producent nie zgodzi się ze mną ale to już jego problem :).

Moja opinia

Reduktor Versus VR-L Super jest mało znany na polskim rynku. Mimo to zdecydowanie mogę Ci go polecić. To bardzo solidny wyrób.

W szkolnej skali ocen przyznaję reduktorowi Versus ocenę 4+ . Gdyby miał dwa wyjcia gazu LPG dałbym nawet ocenę 5 .

Ten reduktor to ciekawa alternatywa dla innych, bardziej reklamowanych parowników.

Moim zdaniem reduktor Versus jest lepszy niż popularny reduktor AC R01. Jeżli szukasz zamiennika dla parownika AC R01 to mogę jeszce polecić produkty firmy KME. Na przykład reduktory KME Tur albo KME Silver.