kompter lpg ag Compact

Sterownik lpg AG Compact

Masz instalację lpg AG Compact i nie wiesz czy to jest dobry sprzęt? Komputer gazowy Compact przestał działać?

Budowa sterownika AG Compact

Sterownik AG Compact jest produktem polskiej firmy Auto Gaz Centrum z Radomia. Był to chyba pierwszy produkt tej firmy.  Z czasem rozwinęli kilka innych konstrukcji sterowników gazowych jak Zenit Pro albo sterownik lpg Zenit Blue Box.

Komputer AG Compact jest najstarszym i najprostszym komputerem gazowym jaki produkuje Auto Gaz Centrum. Cechą charakterystyczną tego sterownika gazowego jest to że w obudowie posiada dwa króćce przeznaczone do podłączenia przewodów gumowych doprowadzających sygnały do pomiaru  podciśnienia oraz ciśnienia gazu lpg. Takie rozwiązanie różni się od powszechnie stosowanych obecnie zewnętrznych metod gdzie stosuje się mapsensor lpg montowany na wężu gumowym którym płynie gaz lpg https://lpgmasters.pl/mapsensor-instalacja-lpg/

Dlaczego w sterowniku AG Compact zastosowana takie niecodzienne rozwiązanie. Odpowiedź jest bardzo prosta, chodzi o ograniczenie kosztów produkcji i obniżenie ceny instalacji lpg. Z tego samego powodu sterownik AG Compact nie ma wodoszczelnej obudowy. Dobrze że chociaż złącze od wiązki elektrycznej jest hermetyczne. Warto zaznaczyć, że jakiś czas temu producent zmienił rodzaj obudowy. Teraz jest ona wizualnie ładniejsza i chyba wreszcie również hermetyczna, a przynajmniej bardziej szczelna i odporna na wilgoć niż stara wersja pokazana tutaj na zdjęciach. Moim zdaniem to jest jednak tak jak z kobietą, która próbuje się odmłodzić kładąc coraz więcej pudru i makijażu na twarz. Mężowie z długi stażem małżeńskim wiedzą o co chodzi  :).

sterownik lpg compact podłączenie ciśnienia

 

sterownik lpg compact budowa wewnętrzna

Na zdjęciu powyżej widzisz jak dwa czujniki ciśnienia są wprost osadzone w obudowie sterownika gazowego Compact. Tego typu rozwiązanie ma swoje zalety i wady w porównaniu do używania zewnętrznego mapsensora lpg. Podstawowa zaleta to łatwość montażu instalacji lpg w samochodzie. Głowna wada to oddalenie czujników ciśnienia gazu lpg i podciśnienia od punktów pomiarowych. Chodzi o to, że występuje pewne opóźnienie czasowe między powiedzmy zmianą ciśnienia gazu lpg w wężu gazowym a fizycznym odczytem tej zmiany przez czujnik ciśnienia. Wynika to z tego, że zmiana ciśnienia potrzebuje czasu, żeby dotrzeć do króćców pomiarowych czujników ciśnienia gazu.

Obrazowo możesz sobie wyobrazić to jako coś podobnego do zjawiska echa w górach. Pamiętasz? Głośno krzyczysz a po 1-2 sekundach słyszysz swoje słowa odbite od stoku góry. Podobnie jest z czujnikami ciśnienia w sterowniku AG Compact. Sterownik gazu rejestruje wszystkie zmiany ciśnienia i podciśnienia z pewnym małym opóźnieniem.

 

Czy warto założyć instalację lpg AG Compact ?

Powiem Ci, że moim zdaniem nie chciałbym mieć instalacji lpg w której mapsensor lpg jest zintegrowany w obudowie sterownika gazu tak jak to jest w przypadku komputera gazowego Compact. Uważam, że tego typu rozwiązanie nie jest w stanie zapewnić sterowania dawka paliwa w taki sposób aby silnik zasilany gazem lpg spełniał normy spalin EURO 5 a tym bardziej EURO 6. Tego typu sterowniki gazu jak AG Compact nadawały się do prostych samochodów produkowanych w latach 2000-2010. Jak na przykład powiedzmy Opel Astra albo VW Golf albo Dacia.

Poza rzadko obecnie spotykanym rozwiązaniem czujnikami ciśnienia sterownik lpg Compact  ma całkowicie standardową budowę. Jak spojrzysz na zdjęcie powyżej to zobaczysz zaznaczone podstawowe bloki funkcjonalne komputera gazowego. Zdziwiło mnie, że oscylator kwarcowy pracuje z częstotliwością tylko 4MHz, jest to zastanawiająco niska częstotliwość generatora sygnałowego dla mikrokontrolera. Zdrowy rozsądek podpowiada, że algorytmy odpowiedzialne za działanie instalacji gazowej muszą być dosyć proste żeby nie powiedzieć prymitywne, ponieważ w innym wypadku przy częstotliwości 4MHz mikrokontroler nie byłby w stanie kontrolować działanie instalacji lpg.

Instalacja gazowa lpg AG Compact ma też jeszcze inną dosyć nietypową cechę. Nie ma w niej klasycznego złącza diagnostycznego do podłączenia się laptopem ze sterownikiem Compact. Zamiast tego w tym komputerze gazowym wtyczka do podłączenia przełącznika gaz-benzyna, tego który masz w kabinie samochodu, pełni dwie funkcje. Poza podstawową funkcją obsługi przełącznika gaz-benzyna jest też wtyczką do interfejsu diagnostycznego lpg. To kolejne oryginalne rozwiązanie techniczne jakie jest wykorzystanie w sterowniki lpg Compact. W konsekwencji prowadzi to do tego, że jak podłączysz interfejs diagnostyczny do tego komputera gazowego to nie masz w ogóle możliwości włączenia ani wyłączenia instalacji gazowej  przyciskiem w kabinie. Możesz to zrobić wyłącznie z poziomu programu diagnostycznego.

Jeżeli masz pecha i trafił Ci się samochód z instalacją lpg AG Compact to trudno, musisz z tym żyć. Jednak jeżeli ktoś proponuje Ci założenie instalacji lpg do Twojego samochodu z komputerem gazowym Compact to od razu od niego uciekaj.