Sterownik lpg Stag 300

Sterownik Stag 300

W Polsce najczęściej spotykaną instalacją gazowa jest tzw "składak" złożony z podzespołów różnych producentów. W Polsce mamy kilku

Jedną z pierwszych polskich firm zajmujących się produkcją podzespołów do instalacji lpg jest firma AC z Białegostoku. Sztandarowym jej produktem jest sterownik lpg Stag 300. Sterownik ten przebojem wszedł na rynek i z biegiem lat zdobył bardzo dużą popularność skutecznie walcząc z włoską i holenderską konkurencją.

Stag 300 to tak na prawdę cała rodzina sterowników lpg. Obecnie w jej skład wchodzą 3 produkty.

Stag 4

Linia ekonomiczna

Sterownik lpg Stag 4

Stag 300

Linia bazowa

sterownik lpg Stag 300

Stag 300 ISA2

Linia zaawansowana

sterownik lpg Stag 300 isa2

W kolejnych wpisach na moim blogu postaram się pokazać najważniejsze cechy i różnice miedzy sterownikami wywodzącymi się z rodziny sterowników Stag 300. Wspólną cechą tej rodziny sterowników lpg jest to, że ich konfiguracja i regulacja jest możliwa za pomocą tego samego oprogramowania AcGasSynchro. Jak wygląda rzeczywista regulacja i strojenie sterownika Stag 300 możesz przeczytać na innym wpisie w moim blogu //lpgmasters.pl/wtryskiwacze-ac-w01-bfc-ford-cougar/ .

Każdy ze sterowników lpg oparty jest na rozwijanym przez wiele lat oprogramowaniu wpisanym do pamięci mikrokontrolera , tzw. firmware dzięki któremu możliwa jest bardzo precyzyjna regulacja dawki gazu podawanego do cylindrów silnika zależnie od aktualnej prędkości obrotowej. Rodzina sterowników Stag 300 oparta jest na mikrokontrolerze firmy Atmel.

Widoczna na pierwszy rzut oka różnica miedzy sterownikami Stag 4 i Stag 300 to rodzaj użytego złącza a co za tym idzie ilości obsługiwanych cylindrów. Stag 4 jest przeznaczony wyłącznie do silników maksymalnie 4-cylindrowych. Sterownik Stag 300 potrafi obsłużyć silniki nawet 8-cylindrowe.Wszystkie sterowniki z tej rodziny posiadają metalową obudowę co gwarantuje trwałość sterownika gazowego. Każdy ze sterowników wyposażony jest w hermetyczne złącze na wiązkę elektryczna. Dzięki temu sterowniki z rodziny Stag 300 gwarantują wysoką ochronę przeciw wilgoci i pyłom.

Sterownik Stag 300

STAG-300 to sterownik sekwencyjnego wtrysku gazu IV generacji. Stosowanie sterownika zaleca się w praktycznie we wszystkich samochodach, wyposażonych w jednostki napędowe z wtryskiem pośrednim. Doskonale sprawdza się w pojazdach turbodoładowanych.

Standardowe sterowniki mogą sygnalizować błędy i będą wymagały regulacji, każdorazowo kiedy warunki pracy instalacji gazowej będą odbiegały od ustawień wykonanych podczas montażu. Samochodowa instalacja gazowa inaczej zachowuje się podczas jazdy w pojedynkę (kiedy auto nie jest obciążone), inaczej będzie reagowała podczas jazdy w terenie górzystym, kiedy samochód jest mocno obciążony.

Sterownik wtrysku gazu STAG-300 w pełni odpowiada wymaganiom technologicznym współczesnych silników, zapewniając ich ekologiczną pracę, spełnianie norm emisji spalin EURO 4 i EURO 5. Dodatkowo steronimi z rodziny Stag 300 gwarantują  bezawaryjną eksploatację, bezpieczeństwo i wysoki komfort i łatwość użytkowania.

Zalety sterownika STAG 300 premium:

  • moc, moment obrotowy na poziomie prawie identycznym jak na benzynie,
  • stałe łącze z OBD pojazdu, nie zakłócające pracy systemu OBD i umożliwiające podłączenie
  • STAG-300 premium zmniejsza ryzyko powstania usterek związanych z niedokładną ręczną kalibracją systemu,]
  • oddzielna adaptacja na BANK 1 i na BANK 2 (możliwość ustawienia w programie wtryskiwaczy gazowych należących do BANK 1 i należących do BANK 2),
  • spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5
  • rozsądna cena

 

Stag 300 i Stag 300 Premium mają takie same obudowy i korzystają z wiązek elektrycznych o identycznym rozkładzie pinów. Oczywiście wtyczka od Staga 300 Premium ma dodatkowe piny do podłączenia pod OBD II. Oba komputery gazowe różnią się wizualnie tylko odpowiednią naklejką na obudowie.

 

Zalety sterownika STAG 4:

Sterownik lpg Stag 4 jest z całej rodziny najmniejszy i najprostszy. Został opracowany w taki sposób że jest przeznaczony wyłącznie do silników maksymalnie 4-cylindorwych. Stag 4 doskonale sprawdza się w starszych samochodach produkowanych nawet przed rokiem 2000. Natomiast w samochodach z obecnej epoki, powiedzmy po 2010 roku lepiej użyć komputer gazowy Stag 300 albo najnowsze dziecko firmy AC czyli rodzinę sterowników Stag Qbox.

W porównaniu do Staga 300 premium został okrojony z możliwości wykorzystywania zalet jakie daje połączenie sterownika lpg z systemem OBD II w samochodzie. Prawdę mówiąc czasami jest to wada a czasami zaleta. Znam wiele przypadków kiedy adaptacja poprzez OBD II prowadzi na manowce. Czasami lepsze jest wrogiem dobrego.

 

Podstawowe cechy sterownika Stag 4 są identyczne jak jego większych braci. Można jeszcze nadmienić o paru innych właściwościach :

  • Korekcja ciśnienia reduktora lpg przy tzw. cut-off
  • Podgrzewanie wtryskiwaczy lpg kiedy temperatura reduktora gazowego jest ≤ 10 °C
  • Rozszerzona lista wyboru wtryskiwaczy lpg (HANA 2000, AC W01, AC W03) oraz czujników temperatury gazu.
  • Opcja ustawienia maksymalnej liczby uruchomień w trybie rozruchu awaryjnego.
  • wymagania normy spalin Euro 5
  • dobra cena

 

Jak widzisz na zdjęciu na górze tego wpisu sterownik Stag 4 ma mniejszą metalową obudowę i podpinana jest do niego tylko jedna wtyczka. Małe, kompaktowe rozmiary obudowy mają swoje praktyczne zalety. Często pod maską w samochodzie jest mało miejsca i wtedy „wciśnięcie” pod maską małego sterownika lpg jest dużo prostsze. Warto zauważyć, że tendencja do ograniczania rozmiarów obudów sterowników gazowych jest obecnie powszechna. Moim zdaniem z czysto praktycznego punktu widzenia jest to bardzo dobry kierunek.

Strojenie instalacji lpg Stag

Przyjemną cechą komputerów gazowych wywodzących się z rodziny Stag 300 jest to, że można jest stroić tym samym programem AC Gas Synchro 11. Najnowsza wersja tego programu o numerze 11 daje bardzo duże możliwości konfiguracyjne. Program jest łatwy w obsłudze i pozwala zobaczyć podgląd wszystkich potrzebnych do strojenia instalacji gazowej parametrów.

Nie będę w tym wpisie na blogu opisywał jak pracować z programem Ac Gas Synchro ponieważ nie da sie tego wyjaśnić w kilku zdaniach.  Powiem tylko, że wprawny i rozgarnięty gazownik potrafi z tego programu bardzo wiele wycisnąć i dopieścić konfigurację instalacji gazowej.

Stag program AC Gas Synchro 11

Który sterownik gazowy wybrać ?

Odpowiedź na takie pytanie nie jest taka jednoznaczna.  Jeżeli chcesz dobry sterownik gazowy to na pewno polecam Ci żebyś zainteresował się sterownikiem Stag 300 Premium. Możliwości tego komputera gazowego są w całej rodzinie Stag 300 największe ale też jest to najdroższy sterownik lpg. Jeżeli chcesz zamontować gaz do samochodu, który ma 10 lat albo więcej spokojnie możesz zdecydować się na prosty sterownik lpg ponieważ i silniki w takich samochodach są dużo prostsze niż w nowych samochodach.

Wszystko jest kwestią finansów. Warto zastanowić kiedy masz w głowie pytanie jaką instalację lpg wybrać pamiętać, że ważne jest kiedy inwestycją w instalację gazową zwróci się i kiedy będziesz realnie oszczędzał pieniądze jeżdżąc na gazie.

Niezależnie który sterownik gazowy Stag wybierzesz możesz być pewny, że będą to dobrze wydane pieniądze.