Sterownik V-TEC
Sterownik V-TEC to w dzisiejszych czasach dinozaur wygrzebany z czeluści śmietnika. O dziwo wciąż można go spotkać w samochodach. Ten komputer gazowych powstał na początku lat 2000-nych w Polsce.
Spis treści
Ciężko ustalić dzisiaj kto był producentem tego badziewia.
Napisałem „był producentem”, ponieważ to „coś” od bardzo dawna nie jest produkowane ani dostępne w hurtowniach gazowych.
Gdzie można spotkać takie sterowniki? Na przykład w starych smochodach takich jak choćby Dacia Duster albo Ford Focus.
Niestety sterownik V-TEC to produkt bardzo niskiej jakości. Możliwości tego komputera gazowego są bardzo mocno ograniczone. Przy okazji, bardzo podobnym do sterownika V-TEC jest >> sterownik Versus.
Zastanawiam się co mam Ci napisać ciekawego sterowniku V-TEC? Zwłaszcza że, w internecie ciężko wyłuskać cokolwiek sensownego. Najlepiej zobacz krótki film pokazujący jak wygląda program i praca z nim żeby skonfigurować sterownik V-TEC.
Możliwości techniczne sterownika V-TEC
No i co tu można pozytywnego powiedzieć, ehh……. Jeżeli potrzebujesz pomocy w regulacji albo chcesz naprawić instalację LPG opartą o ten sterownik to zapraszamy do nas. Wpisz w wyszukiwarce LpgMasters albo montaż instalacji LPG Warszawa Ursynów, tak znajdziesz nas najszybciej.
A wracając to opisu sterownika gazowego, to jak już na siłę muszę pozytyw znaleźć, to może obudowa? Metalowa, solidna, złącza elektryczne (chyba) hermetyczne. Myślę, że to tyle z pozytywów :).
Sterwonik V-TEC najczęściej używany był do niskobudżetowego montażu instalacji LPG. Dlatego zwykle towarzyszą mu wtryskiwacze Valtek. Niestety te wtryskiwacze LPG to najniższa mozliwa półka. Mają jedną zaletą, są tanie. Innych zalet nie mają. Za to mają mnóstwo wad.
Na zdjęciu poniżej widzisz jka wyglądają te wtryskiwacze gazowe. Mówiąc precyzyjnie widzisz „fotografie rodzinną” zużytych wtryskiwaczy Valtek wyciągniętych ze śmietnika.
O kłopotach jakie sprawiają wtryskiwacze Valtek przeczytasz więcej w innym moim wpisie na blogu –> https://lpgmasters.pl/stag-300-wtryski-valtek-czesc-1/.
Program do konfiguracji sterownika V-TEC
Teraz więcej o brutalnej rzeczywistości.
Po pierwsze sam wygląd programu. Szata graficzna jest tragiczna. Kolorystyka i rozmieszczenie kontrolek. W dodatku ergonomia obsługi to też tragedia. Lista wtryskiwaczy gazowych jakie oficjalnie obsługuje sterownik V-TEC jest bardzo uboga, chociaż widziałem sterowniki pod tym względem jeszcze gorsze.
Na przykład komputer gazowy DREAM XXI N albo inne wczesne produkty ze stajni włoskiej firmy AEB.W ten sposób znalazłem drugi pozytyw komputera gazowego V-TEC hehehe.
Autokalibracja instalacji LPG opartej o sterownik V-TEC przebiega zasadniczo całkiem normalnie. Podobnie strojenie instalacji LPG na drodze nie powinno być dla dobrego gazownika wyzwaniem.
W tym miejscu wspomnę o jeszcze jednym kłopocie z programem do tego sterownika. Często zdarza się, że program nie chce pracować na systemie Windows 10. W takim przypadku czasami pomaga odpalenie programu na starszej wersji Windowsa. Im starsza wersja tym lepsza, ale i to nie zawsze gwarantuje sukces.
Najważniejszą wadą sterownika jest to, że ma wyłącznie korekty po obrotach. Czego brakuje?
- Po pierwsze korekty po temperaturze gazu.
- Po drugie korekty po temperaturze reduktora LPG
- po trzecie korekty ciśnienia gazu.
W konsekwencji brak wspomnianych korekt w moich oczach całkowicie dyskwalifikuje sterownik V-TEC. W efekcie precyzja dawkowania gazu do cylindrów silnika pozostawia wiele do życzenia. Jedynym ratunkiem jest strojenie instalacji LPG na korekty paliwowe oraz z sondą AFR.
Kolejnych wad i niedoróbek jakie ma sterownik V-TEC szkoda wymieniać, bo szkoda czasu na pisanie o tym dziadostwie.
Podsumowanie
Jeżeli zamierzasz kupić samochód z instalacją LPG to upewnij się, że nie ma tam sterownika V-TEC. Ten komputer gazowy to zabytek muzealny.
W dodatku jego możliwości techniczne są bardzo bardzo skromne. Praktycznie nie nadaje się on do montażu we współczesnych samochodach.jako tako może działać w samochodach z końca lat 90-tych lub początku 2000-nych.
Skoro masz pecha i sterownik siedzi w Twoim samochodzie to jeżeli działa to ciesz się póki możesz. Póki samochód jeździ nic nie ruszaj.
Jednak kiedy sterownik LPG uszkodzi się to zalecam Ci wykosztowanie się i wymianę sterownika na inny, nowoczesny.
Zwłaszcza, że wybór jest bardzo duży. Masz produkty z rodziny Stag, KME Nevo, sterownik LpgTech czy sterownik 4Save.