sterownik v-tec do silnika 4 cylindry

Sterownik V-TEC

Zapraszam na wycieczkę do prehistorii polskiego LPG. Opowiem Ci ile warty jest dzisiaj sterownik V-TEC. Pewnie nawet o

Sterownik V-TEC

Sterownik V-TEC to w dzisiejszych czasach dinozaur wygrzebany z czeluści śmietnika. O dziwo wciąż można go spotkać w samochodach. Ten komputer gazowych powstał na początku lat 2000-nych w Polsce. Ciężko ustalić dzisiaj kto był producentem tego badziewia. Napisałem „był producentem”, ponieważ to „coś” od bardzo dawna nie jest produkowane ani dostępne w hurtowniach gazowych.

Niestety sterownik lpg V-TEC to produkt bardzo niskiej jakości. Możliwości tego komputera gazowego są bardzo mocno ograniczone. Przy okazji, bardzo podobnym do sterownika V-TEC jest sterownik Versus hhttps://lpgmasters.pl/sterownik-lpg-versus/. Zastanawiam się co mam Ci napisać ciekawego sterowniku V-TEC? Zwłaszcza że, w internecie ciężko wyłuskać cokolwiek sensownego. Najlepiej zobacz krótki film pokazujący jak wygląda program do konfiguracji sterownika V-TEC.

Możliwości techniczne sterownika V-TEC

No i co tu można pozytywnego powiedzieć, ehh……. Jeżeli potrzebujesz pomocy w regulacji albo chcesz naprawić instalację LPG opartą o ten sterownik to zapraszamy do nas. Wpisz w wyszukiwarce LpgMasters albo montaż instalacji LPG Ursynów, tak znajdziesz nas najszybciej. A wracając to opisu sterownika gazowego, to jak już na siłę muszę pozytyw znaleźć, to może obudowa? Metalowa, solidna, złącza elektryczne (chyba) hermetyczne. Myślę, że to tyle z pozytywów :).

Teraz więcej o brutalnej rzeczywistości. Po pierwsze sam wygląd programu. Szata graficzna jest tragiczna. Kolorystyka, rozmieszczenie kontrolek. W dodatku ergonomia obsługi to tragedia. Lista wtryskiwaczy gazowych jakie oficjalnie obsługuje sterownik V-TEC jest bardzo uboga, chociaż widziałem sterowniki pod tym względem jeszcze gorsze. Na przykład komputer gazowy DREAM XXI N albo inne wczesne produkty ze stajni włoskiej firmy AEB.W ten sposób znalazłem drugi pozytyw komputera gazowego V-TEC hehehe.

Autokalibracja instalacji LPG opartej o sterownik V-TEC przebiega zasadniczo całkiem normalnie. Podobnie strojenie instalacji LPG na drodze nie powinno być dla dobrego gazownika wyzwaniem. W tym miejscu wspomnę o jeszcze jednym kłopocie z programem do tego sterownika. Często zdarza się, że program nie chce pracować na systemie Windows 10. W takim przypadku czasami pomaga odpalenie programu na starszej wersji Windowsa. Im starsza wersja tym lepsza, ale i to nie zawsze gwarantuje sukces.

Najważniejszą wadą sterownika jest to, że ma wyłącznie korekty po obrotach. Czego brakuje? Po pierwsze korekty po temperaturze gazu. Po drugie korekty po temperaturze reduktora LPG i od ciśnienia gazu.

W konsekwencji brak wspomnianych korekt w moich oczach całkowicie dyskwalifikuje sterownik V-TEC. W efekcie precyzja dawkowania gazu do cylindrów silnika pozostawia wiele do życzenia. Jedynym ratunkiem jest strojenie instalacji na korekty paliwowe oraz z sondą AFR. Kolejnych wad i niedoróbek jakie ma sterownik V-TEC szkoda wymieniać, bo szkoda czasu na pisanie o tym dziadostwie. 

Podsumowanie

Jeżeli zamierzasz kupić samochód z instalacją LPG to upewnij się, że nie ma tam sterownika V-TEC. Ten komputer gazowy to zabytek muzealny. W dodatku jego możliwości techniczne są bardzo bardzo skromne. Praktycznie nie nadaje się on do montażu we współczesnych samochodach.jako tako może działać w samochodach z końca lat 90-tych lub początku 2000-nych.

Skoro masz pecha i sterownik siedzi w Twoim samochodzie to jeżeli działa to ciesz się póki możesz. Póki samochód jeździ nic nie ruszaj. Ale jak komputer uszkodzi się to zalecam Ci wykosztowanie się i wymianę sterownika na inny, nowoczesny. Zwłaszcza, że wybór jest bardzo duży. Masz produkty z rodziny Stag, KME Nevo, sterownik LpgTech czy sterownik 4Save.