Świeca zapłonowa przystosowana do instalacji lpg

Świece i przewody zapłonowe do gazu

Z uwagi na utrudniony zapłon mieszanki gazowo-powietrznej, wynikający z większej jej rezystancji mieszanki gazowo-powietrznej, świece w silniku zasilanym

Jedno czy wieloelektrodowe świece do gazu ?

Podstawowa sprawa przy wyborze świec zapłonowych do silnika z gazem to zdecydowanie się czy kupujesz świece z jedną elektrodą czy dwom, trzema czy czterem elektrodami.

Z uwagi na utrudniony zapłon mieszanki gazowo-powietrznej, wynikający z większej jej rezystancji mieszanki gazowo-powietrznej, świece w silniku zasilanym LPG muszą generować iskrę o większej energii zapłonu niż ma to miejsce przy zapłonie mieszanki powietrze-benzyna. Większa energia iskry gdy silnika pracuje na paliwie gazowym  jest niezbędna do efektywnego zainicjowania procesu spalania. Optymalnym rozwiązaniem tego problemu jest świeca zapłonowa z jedna elektrodą.

Kolejną przeszkodą w procesie zapłonu  jest dłuższy czas procesu spalania LPG w porównaniu do benzyny. Świece zapłonowe są wystawione na kontakt z gazami, prowadzi to do ich większego obciążenia cieplnego.

W celu zwiększenia trwałości świec producenci stosują różne zabiegi technologiczne w procesie produkcji świec gazowych. Najważniejsze z nich to :

  • zmniejszenie szczeliny
  • zmiana ciepłoty świecy przeznaczonej do zapłonu mieszanki gazowej
  • zmniejszenie średnicy elektrody środkowej

 

W tym celu w świecach do silników LPG stosuje się nieco wyższą wartość cieplną w stosunku do świec przeznaczonych do jednostek napędowych zasilanych wyłącznie benzyną. Ogranicza to zużycie elektrod wynikające z oddziaływania cieplnego i elektroerozyjnego, czego efektem jest większa żywotność świec.

Zapamiętaj :

Instalacja gazowa pracuje najlepiej kiedy używasz świec jednoelektrodowych. Ta zasada sprawdza się w  przypadku 99% samochodów. Występują tylko nieliczne odstępstwa od tej reguły.


Po jakim przebiegu powinienem wymienić świece zapłonowe?

Jeżdżąc na gazie musisz pamiętać że świece zapłonowe i cały układ WN pracuje w cięższych warunkach niż ma to miejsce przy zapalaniu mieszanki benzynowej. Zapłon mieszanki gazowej LPG wymaga dostarczenia przez układ zapłonowy iskry o większej energii.  Dlatego zalecane jest aby wymiana świec przy jeździe na gazie była robiona co około 20 00km. To są przebiegi wyłącznie orientacyjne. Może się zdarzyć że wymiana będziesz musiał wymienić świece gazowe po 15 000km a może być tak że będą Ci służyły bez większych kłopotów przez 25 000km.

Warto przy okazji wspomnieć, że wymiana przewodów zapłonowych WN powinna być robiona mniej więcej do 30-40 tysięcy kilometrów.  Można przyjąć ogólną  regułę, że wymieniamy przewody zapłonowe przy co drugiej wymianie świec zapłonowych.


Specjalne świece do gazu czy takie jak zaleca producent samochodu?

Jeżeli oryginalnie zamontowane były świece wieloelektrodowe to jeżeli w samochodzie jest założona instalacja lpg zmień rodzaj na świece jednoelektrodowe. Najlepiej w wersji dedykowanej do pracy na LPG. Nie ma znaczenia co mówią w ASO albo co mówi Twój mechanik.


Jakiej firmy świece zapłonowe do gazu kupić?

Kiedy chodzi o świece zapłonowe do gazu unikam ostrych rozgraniczeń, która świeca do gazu. Zdecydowanie bardziej wolę podział producentów na ligi, podobnie jak to jest w sporcie. Poniższe zestawienie to moja czysto subiektywna opinia.

 

 

Pierwsza liga :

  • NGK V-line  
  • Iskra Gaz  
  • Champion
  • Brisk  
  • Denso 

Druga liga :

  • NGK
  • Motocraft
  • Denso TT
  • Beru
  • Bosh

Moje osobiste preferencje jeżeli chodzi o świece do gazu to : NGK V-line( produkcja japońska) oraz polskiej produkcji świece Iskra Gaz.

Jeżeli cena świecy do gazu nie jest dla Ciebie parametrem krytycznym polecam używanie świec platynowych lub irydowych. Trzeba powiedzieć uczciwie, że są drogie, z drugiej strony można na nich przejechać znacznie dłuższy dystans bez wymiany w porównaniu do świec tradycyjnych.

Rada:    Jeżeli widzisz gdzieś świece zapłonowe do gazu czy do benzyny dobrej firmy w wyjątkowo niskiej cenie, to znaczy że są to chińskie podróbki.