Toyota Avensis instalacja lpg

Toyota Avensis montaż LPG

Toyota Avensis jaka instalacja będzie najlepsza do tego samochodu. Na co zwrócić uwagę przy montażu gazu. Czy zdejmować

Instalacja LPG do Toyota Avensis

Toyota Avensis to kolejny japoński samochód, który według „specjalistów” od wszystkiego nie powinien być gazowany. A to delikatny silnik, a bo to silnik VVT-i , a bo to samochód ma plastikowy kolektor dolotowy , a bo szwagrowi…… itd. Mogę tak bez końca wymieniać idiotyzmy jakie można przeczytać w internecie. Zwłaszcza na forach motoryzacyjnych o montażu gazu. Szczególnie właśnie to samochodów produkcji japońskiej i koreańskiej.

Tymczasem prawda jest zupełnie inna. W mojej opinii 50% sukcesu to zdecydowanie się na fachowy serwis lpg Warszawa. Kolejne 50% sukcesu to właściwy dobór podzespołów lpg do montażu instalacji lpg w konkretnym samochodzie. A także wiedza oraz pewne  kruczki związane z montażem instalacji gazowej do konkretnego silnika.

Ludzie bardzo często mylą dwie profesje. Uważają, że monter instalacji lpg to jest to samo co tzw. gazownik. Nie, to nie jest to samo !!!

 

Montaż instalacji lpg do Toyoty Avensis

Pomijając na chwile umiejętności samego gazownika rozważmy jak powinno się dobierać podzespoły do takiego samochodu jak Toyota Avensis.  Jak zastanawiasz się jaki wybrać komputer gazowy żeby poradził sobie z obsługą nowszych silników to wybór jest całkiem spory. Moim zdaniem do takich komputerów można zaliczyć na przykład Stag Qbox, Sterownik KME Nevo, Sterownik Lpgtech TECH DUO. W tym konkretnym wypadku wybór padł na jeden z nowszych i o bardzo dużych możliwościach sterownik lpg 4Save BEST. Warto wiedzieć, że ten komputer gazowy ma w sobie zintegrowany moduł do podłączenia się pod system OBD II w samochodzie. Doskonale sprawdza się zwłaszcza w samochodach gdzie komunikacja OBD II odbywa się po szynie CAN. Możesz sam zobaczyć jak sterownik 4Save BEST korzysta z systemu OBD II aby zapewnić optymalny skład mieszanki paliwowej w silniku. W innym poście opisałem to dokładniej https://lpgmasters.pl/regulacja-lpg-na-korekty-obd/. Komputer gazowy z modułem OBD II przy odpowiedniej wiedzy gazownika pozwala zapewnić przez długi czas warunki pracy silnika na LPG bliskie optymalnych. Polecam tego typu sterownik lpg szczególnie do samochodów produkowanych po 2010 roku, niezależnie od marki.

 

sterownik 4Save BEST

 

Demontaż kolektora dolotowego do montażu LPG

Wyjęcie kolektora ssącego żeby nawiercić prawidłowo króćce podające gaz do cylindra to w wielu przypadkach drażliwy temat. Dlaczego?  Przede wszystkim z powodu tego, że 99% monterów instalacji lpg tego nie robi. A mówią klientowi że zdejmowali kolektor żeby zrobić prawidłowe nawierty. Co powoduje wciskanie kitu klientowi? Myślę, że przede wszystkim to, że taka operacja zabiera dużo czasu za który trzeba zapłacić. Monterzy żeby obniżyć koszty albo więcej zarobić wolą wiercić dziury w kolektorze ssącym bezpośrednio na silniku. W takim wypadku nie ma mowy o precyzji mocowania króćców podający gaz do cylindrów.

Mimo tego nie to jest najgorsze. Największe zagrożenie dla silnika sprawiają wióry z takiego wiercenia bez zdjętego kolektora. W takim przypadku wióry mogą dostać się pod zawory w silniku i doprowadzić do jego awarii. A wtedy jedynym ratunkiem jest wyjęcie głowicy i oddanie jej do szlifierza. Myślę, że remont silnika dla takiego samochodu jak Toyota Avensis to wydatek 2000-3000zł.

Toyota Avensis kolektor zdjęty kolektor dolotowy do montażu lpg

Zdejmować czy nie kolektor dolotowy do montaży LPG?

Jeżeli ktoś oferuje Ci montaż instalacji lpg w 5-6 godzin w dodatku za niską cenę możesz być na 200% pewny że montaż LPG bedzie robiony bez zdejmowania kolektora dolotowego. Najwyższa pora żebyś wydoroślał i przestał być naiwny jak dziewica zaproszona na orgię.

Dobre praktyki związane z montażem instalacji gazowej oraz kwestie bezpieczeństwa silnika powinny skłaniać Ciebie aby decydować się na demontaż kolektora dolotowego przy montażu gazu. Po drugie muszę dodać, że nie ma przepisów zobowiązujących do zdejmowania kolektora. To powinno być ustalone między klientem a warsztatem gdzie robisz montaż lpg. Powiem wprost, dla mnie to jest wybór i decyzja klienta. Zdjęcie kolektora to jest usługa płatna osobno. Żaden gazownik nie robi tego za darmo. To klient decyduje czy chce zapłacić za bezpieczeństwo czy chce niższą cenę instalacji gazowej za cenę zdecydowanie większego ryzyka uszkodzenia silnika.

Natomiast moim zdaniem obowiązkiem gazownika jest poinformowanie Ciebie o możliwości zdejmowania lub nie kolektora dolotowa. Oraz o konsekwencjach podjętej decyzji. W przypadku zdejmowania to wyższa cena montażu instalacji lpg. W przypadku nie zdejmowania kolektora do wiercenia, większe prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika.

Decyduje klient bo to on płaci, ale też musi ponosić konsekwencje swojego wyboru.

 

Gaz w Toyocie Avensis – dodatkowe uwagi

W pierwszej kolejności zwróciłbym uwagę na to, żeby zamontować odpowiedniej jakości filtry gaz.Chodzi zwłaszcza o filtr fazy lotnej lpg. W dzisiejszych czasach dostępnych jest kilka typów tzw. filtrów odstojnikowych. Taki filtr lpg znacznie lepiej filtruje zanieczyszczenia z gazu niż tani filtr papierowy chroniąc w ten sposób wtryskiwacze lpg przez uszkodzeniem. Możesz na przykład użyć filtr lpg Czaja Blaster o którym znajdziesz również wpis na moim blogu.

Po drugie warto zadbać żeby tak rozmieścić filtry lpg aby był do nich łatwy dostęp. Ułatwi to, a przede wszystkim przyspieszy w przyszłości czas poświęcony na przeglądy serwisowe. Zamiast marnować 1 godzinę czasu wystarczy 10 minut jak gazownik ruszy głową.

Toyota Avensis filtr lpg Czaja Blaster

Co prawda Toyota Avensis ma bardzo cieniutką blachę ale przy odrobinie chęci można sobie z tym poradzić.