Toyota Celica lpg

Toyota instalacja lpg AG Compact

Zobacz jak wygląda instalacja gazowa AG Compact po dłuższym okresie użytkowania. na co zwrócić uwagę podczas naprawy i

  1. Instalacja lpg ze sterownikiem AG Compact

W dosyć leciwej Toyocie Celica założona była instalacja lpg AG Compact. Był to typowy składak. Polski sterownik lpg AG Compact, reduktor lpg KME Silver i wtryskiwacze lpg Hana. Szczerze mówiąc nic nadzwyczajnego. Powiedziałbym nawet, że to typowy przykład kiedy kupuje się samochód do którego wrzucona jest miernej jakości instalacja gazowa sekwencyjna.

W samochodzie trzeba było wymienić sterownik gazowy AG Compact ponieważ komputer gazowy uszkodził się, nie wiadomo dlaczego ale przestał działać. O samym sterowniku AG Compact , jak jest zbudowany i moją ocenę tego komputera gazowego możesz przeczytać w innym wpisie na moim blogu //lpgmasters.pl/sterownik-lpg-ag-compact/

W wielkim skrócie AG Compact to jeden ze słabszych sterowników gazowych, nie warty zbytniej uwagi. Jednak skoro już go masz to trudno trzeba z tym żyć. W opisywanym przypadku instalacja wymagała generalnego remontu. Po pierwsze, wymieniony został uszkodzony komputer gazowy na sprawy, ponieważ ten który był odmówił dalszego działania.

instalacja lpg AG Compact

 

Sterownik Compact czujnik ciśnienia

wtryskiwacz lpg Hana uszkodzona wtyczka

Bliższe przyjrzenie się instalacji lpg pokazało, że jeszcze w innych miejscach trzeba dokonać koniecznych napraw. Na zdjęciu powyżej widzisz uszkodzone 2 wtyczki do wtryskiwaczy lpg Hana. Połamane zatrzaski od wtyczek są w przypadku  sekwencyjnej instalacji gazowej  w żadnym przypadku niedopuszczalne. Prowadzi to do nieprawidłowego działa instalacji gazowej, przypadkowego samoczynnego wyłączania się instalacji gazowej albo „łapaniem” błędów przez sterownik gazowy. Uszkodzone wtyczki gazowe muszą zostać bezwzględnie wymienione na nieuszkodzone.

Na deser została jeszcze usterka węża gumowego. Na zdjęciu powyżej pierwsze z lewej zakreślenie czerwonym kolorem. Jak dokładnie się przyjrzysz zobaczysz uszkodzenie węża gumowego, który dostarcza sygnał pomiarowy ciśnienia gazu do czujnika ciśnienia w obudowie sterownika AG Compact. Nieszczelność musi być koniecznie usunięta.

Na wtryskiwaczach gazowych Hana widać rdzę. Nie świadczy to najlepiej o jakości  tych wtryskiwaczy lpg. Od czasu jak na rynku parę lat temu pojawiły się wtryskiwacze lpg Barracuda dało się zaobserwować że jakość i trwałość wtrysków Hana spadła. Można tylko przypuszczać, że producent wtryskiwaczy gazowych Hana aby konkurować z innymi producentami wtrysków lpg wprowadził oszczędności na materiałach z jakich robi wtryski Hana.

 

Regulacja instalacji gazowej AG Compact

Regulacja instalacji lpg ze sterownikiem AG Compact robiona jest za pomocą specjalnego programu  o nazwie Compact Setup. Program ten pozwala podejrzeć wszystkie niezbędne sygnały konieczne do prawidłowego działania instalacji gazowej w samochodzie. Dodatkowo pozwala zobaczyć błędy  w działaniu instalacji gazowej.

Compact setup mnożnik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sama regulacja sekwencyjnej instalacji gazowej w zasadzie ma standardowy przebieg, taki jak w większości polskich sterowników lpg jak na przykład Stag Qbox, KME Nevo czy LpgTech Duo. Pierwszy etap to tak zwana autokalibracja instalacji gazowej w warsztacie, na postoju. Następnie rozpoczyna się proces właściwej regulacji instalacji gazowej polegający na zebraniu i „zestrojeniu” ze sobą mapy benzynowej i gazowej.

Bardzo wielu gazowników kończy proces regulacji instalacji gazowej na pierwszym etapie czyli autokalibracji. Zwykle ma to miejsce wtedy kiedy cena montażu instalacji lpg jest wyjątkowo atrakcyjna w porównaniu do innych warsztatów gazowych. Z prawdziwego zdarzenia regulacja instalacji gazowej  zajmuje przynajmniej 2-3 godziny. Właśnie z powodu pominięcia procesu strojenia instalacji na drodze, w realnych warunkach drogowych tzw. „gazownicy”  mogą zaoferować tani montaż instalacji lpg w Twoim samochodzie.

Na zdjęciu powyżej widzisz przykładowy kształt tzw. mnożnika, który w wielkim skrócie odpowiada za „dopasowanie” czasu wtrysku gazu do czasów wtrysku benzyny. W przypadku sterownika AG Compact wygenerowanie prawidłowego mnożnika jest procesem mozolnym i długotrwałym. W innych sterownikach lpg można to zrobić zdecydowanie szybciej i bardziej precyzyjnie.

Ogólnie patrząc na sterownik Compact trzeba uczciwie powiedzieć, że jego możliwości jeżeli chodzi o regulację i możliwości wprowadzanie ręcznych poprawek ( tzw. korekt )do algorytmów odpowiedzialnych za wyznaczanie dawki gazu podawanej do cylindra silnika są mocno ograniczone w porównaniu na przykład do takich sterowników lpg jak Stag Qbox albo sterownika lpg 4Save ECO.

Możesz zadać sobie pytanie czy zakładać do samochodu instalację gazowa ze sterownikiem gazu AG Compact?

Odpowiedź jest jedna. NIE !!!

Nie rób tego pod żadnym pozorem. Ten sterownik gazowy miał rację bytu powiedzmy 10 lat temu, ale nie dzisiaj !!!

 

Współczesne samochody do granic możliwości napchane elektronika i wyrafinowanymi algorytmami sterującymi pracą silnika z czym komputer gazowy AG Compact może sobie tak łatwo nie poradzić.