Sterownik Tech 326 firmy LpgTech
Województwo podlaskie to polskie zagłębie producentów instalacji gazowych lpg. Kolejna firma o której produktach pisze i która jest z Białegostoku to LpgTech. Ta firma swoje prapoczątki ma związane z głównym graczem w polskim sektorze autogazu czuli firmy AC producenta sterowników Stag 300 i Stag Qbox. Ludzie którzy kiedyś pracowali w AC odeszli z tamtej firmy i w ten sposób powstała firma LpgTech. Ciekawą cechą sterowników lpg firmy LpgTech jest to, że są one bezpośrednio zamienne z komputerami gazowymi Stag 300. A więc na przykład jeżeli masz dosyć jż stary komputer gazowy Stag 300-6 ( do silnika z 6 cylindrami) to możesz go bez żadnych problemów wypiąć ze złącza elektrycznego i podpiąć tam bezpośrednio sterownik gazowy TECH 326. Przyznaj, że to fajne i przyjemne rozwiązanie.
Oczywiście po takiej podmianie trzeba koniecznie przeprowadzić od początku cały proces autokalibracji i strojenie instalacji gazowej na drodze !!!
Ciekawe jest, że firma LpgTech na przestrzeni lat sukcesywnie nie tylko rozwija oprogramowanie do konfiguracji swojego sterownika lpg ale też wprowadzają zmiany w konstrukcji samego komputera gazowego. Najbardziej widoczna zmiana to wymiana metolowej obudowy sterownika lpg na obudowę kompozytową. W maju 2017 roku miałem sterownik TECH 326 w obudowie aluminiowej , sam zobacz , https://lpgmasters.pl/subaru-outback-h6-245km/ a trochę ponad rok później już trafił w moje ręce komputer gazowy TECH 326 w czarnej obudowie plastikowej.
Moim zdaniem dobrze świadczy to o producencie tych sterowników gazowych. Inni producenci potrafią nagle przerwać produkcję i zaprzestać wsparcia dla swoich produktów, czego dobrym przykładem jest sterownik gazowy Stag 300. Firma AC jego producent, beztrosko zostawiła wszystkich którzy kupili komputer gazowy z serii Stag 300 na lodzie, przestali nagle rozwijać oprogramowanie. A wszystkim którzy kupili komputer gazowy Stag 300 poradzili żeby kupili sobie nowy produkt czyli sterownik Stag Qbox :).
Montaż instalacji gazowej i sterownika LpgTech TECH 326 w Volvo S60
Powiem Ci szczerze, że montaż instalacji gazowej lpg w samochodach Volvo z silnikiem 5-cio cylindrowym jest całkiem przyjemny. Przynajmniej w porównaniu do na przykład Lexusa IS200. Oczywiście jest kilka rzeczy do zrobienia, które zabierają bardzo dużo czasu podczas montażu instalacji gazowej. Dlatego warto rozsądnie wybierać warsztat gazowy gdzie będziesz robił montaż gazu w swoim samochodzie. Warto poświęcić trochę czasu i znaleźć dobry warsztat gazowy taki jak na przykład LpgMasters żeby później nie płakać.
Dobry gazownik na ten przykład zadba o to żeby zdjąć kolektor dolotowy do robienia nawiertów na króćce podające gaz do cylindrów, zwłaszcza kiedy kolektor jest metalowy.
Równie ważny jest właściwy dobór podzespołów instalacji lpg do konkretnego silnika w samochodzie. Pokutuje ciągle przekonanie powstałe dawno temu, że najważniejszy w instalacji gazowej jest komputer gazowy. Kiedy faktycznie tak było. Obecnie większość (przynajmniej) polskich sterowników lpg reprezentuje ten sam bardzo wysoki poziom techniczny. Różnice między nimi są minimalne. Dlatego w większości przypadków nie ma znaczenia czy będziesz miał sterownik gazowy Stag Qbox, LpgTech TECH 326, KME Nevo czy 4Save. Tutaj warto zdać się na doświadczenie gazownika i pozwolić mi zamontować taki sterownik lpg , który potrafi najlepiej skonfigurować i ustawić.
Moim zdaniem obecnie najważniejszym elementem instalacji gazowej, na który trzeba zwrócić uwagę to właściwy dobór wtryskiwaczy lpg. Chodzi głownie o ich wydajność i szybkość działania. Niebagatelne znaczenie mają też rozmiary wtryskiwacza gazowego i oczywiście jego cena. W przypadku opisywanego silnika w Volvo S60 zamontowane zostały jedne z lepszych i dostępnych nadal w akceptowalnej cenie wtryskiwacze lpg AC W03. Jak już decydujesz się na kosztowne wtryskiwacze lpg pamiętaj żeby używać dobry filtr fazy lotnej lpg.
Tani montaż instalacji lpg
W przypadku jak postanowisz zaoszczędzić i każesz gazownikowi założyć najtańszy papierowy filtr fazy lotnej lpg mogą być kłopoty. Część zanieczyszczeń będzie się osadzać we wnętrzu wtryskiwaczy gazowych. W dłuższym okresie czasu doprowadzi to do uszkodzenia wtryskiwaczy lpg.
W omawianym przykładzie klient był świadomy konsekwencji i poprosił żeby został założony filtra fazy lotnej Czaja Blaster. Filtr Czaja Blaster jest tzw. filtrem odstojnikowym. Filtry takie mają zdecydowanie lepszy właściwości filtrujące niż najbardziej popularne papierowe filtry fazy lotnej.
Na koniec warto wspomnieć kilka słów o reduktorze lpg. Powiem Ci na ucho, że w przypadku tego silnika 80% gazowników robiących tani montaż instalacji lpg „uszczęśliwi ” Ciebie i zamontuje reduktor lpg Alaska. Mogę zagwarantować, że za bramę warsztatu gazowego na pewno wyjedziesz :). Co będzie dalej ? Jak będziesz jeździł jak przysłowiowy niemiecki emeryt to nic złego się nie wydarzy. Jednak jeżeli chcesz jeździć normalnie to będą kłopoty. Parownik lpg Alaska ma za mała moc i wydajność do takiego silnika jak Volvo S60.
My w LpgMasters zawsze dbamy aby dobierać reduktor lpg z odpowiednim zapasem mocy. Dlatego mimo że, silnik miał moc około 140KM to daliśmy reduktor o mocy nominalnej 200KM. To był całkowicie świadomy i przemyślany ruch z naszej strony a nie fanaberia jak wmawiają nieświadomym klientom niektórzy tzw. „gazownicy”.
Instalacja LpgTech TECH 326 i Volvo – podsumowanie
Silniki 5-cio cylindrowe w samochodach Volvo bardzo dobrze nadają się do montażu instalacji gazowej lpg. Sterownik gazowy firmy LpgTech Tech 326 doskonale sprawdza się w samochodach Volvo. Nie widzę żadnych przeciwwskazań przed montażem gazu w tych samochodach. Wszystko będzie bardzo dobrze działać pod warunkiem, że montaż zrobi dobry gazownik. Użyjesz dobrych podzespołów gazowych. Zrobiona będzie prawdziwa, porządna regulacja i strojenie instalacji lpg na drodze.