Instalacja Omegas i wtryski MED
Landi Renzo Omegas to włoska instalacja gazowa LPG. Mają oni swoją własną instalację gazową złożoną z dedykowanych podzespołów.
Spis treści
- Landi Renzo Omegas
- Wtryski MED
- Wymiana wtryskiwaczy MED
- Dodatkowe ulepszenia
- Lubryfikacja LPG
- Podsumowanie
W skład tej instalacji wchodzą między innymi wtryski MED. Teoretycznie powinny to być wysokiej klasy wtryskiwacze gazowe. W praktyce okazało się, że jest inaczej. Jakość wtryskiwaczy MED jest co najmniej problematyczna.
W dodatku wtryski MED są bardzo drogie, a dostęp do nich bywa ograniczony. Dlatego jeżeli musisz wymienić wtryskiwacze MED na nowe, to polecam założenie innych wtryskiwaczy LPG niż MED-y.
Mimo, że Landi Renzo robi wszystko, żeby taka wymiana wtryskiwaczy LPG była maksymalnie utrudniona, to na szczęście my w LpgMasters potrafimy obejść zabezpieczenie i pułapki jakie przygotowała firma Landi Renzo.
Na zdjęciu poniżej widzisz Silnik w Subaru Forester z instalacją Lendi Renzo Omegas i wtryskiwaczami MED.
Jeżeli chcesz wymienić wtryskiwacze MED i potrzebny Ci jest dobry serwis LPG to zapraszamy do LpgMasters. Jakie są główne objawy uszkodzonych lub zużytych wtryskiwaczy LPG ?
- Nierówna praca silnika na wolnych obrotach
- Przerywane, coś w rodzaju „czkawki” silnika na biegu jałowym
- uszkodzone wtryskiwacze LPG często pracują bardzo głośno ( ale nie jest to regułą )
- brzydkie „klekotanie” wtryskiwaczy gazowych na wolnych obrotach. Wtryski MED mają taką cechę.
Mam uszkodzone wtryski MED, co robić… ?
Po pierwsze możesz przepłacić za kolejne wtryski MED. Zapłacisz tyle, że z wrażenia nogi Ci się ugną.
Po drugie możesz skorzystać z naszej pomocy i zamiast drogich i zawodnych MED-ów założyć praktycznie dowolne inne dobrej klasy wtryskiwacze LPG.
Nasza wiedza i oprogramowanie pozwala zmodyfikować zaszyfrowane pliki konfiguracyjne dzięki czemu możesz mieć znacznie lepsze i tańsze wtryskiwacze niż MED.
Na przykład możemy tak skonfigurować zakodowane ustawienia sterownika, że możesz mieć w instalacji Omegas wtryski takie jak :
- Barracuda
- Yeti
- Hercules
- AC W02, AC W03, AC W031
- praktycznie dowolny inny wtryskiwacz
Największy problem z wymianą wtryskiwaczy MED na inne polega na tym, że producent zastawił wyjątkowo perfidną pułapkę na tych którzy nie chcą przepłacać za wtryskiwacze MED.
Musisz widzieć, że sama podmiana wtryskiwaczy to nie wszystko !!!
Koniecznie trzeba wprowadzić zmiany w specjalnie przygotowanych pod nowe wtryskiwacze plikach konfiguracyjnych. A żeby nie było to takie proste Landi Renzo zaszyfrowało treść tych plików :).
Na szczęście nasz najlepszy serwis LPG w Warszawie – LpgMasters potrafi złamać ten szyfr.
Potem modyfikujemy zawartość pliku tak, żeby sterownik Omegas perfekcyjnie pracował z dowolnym wtryskiwaczem. Na koniec wgrywamy nasze modyfikacje do sterownika Omegas.
Procedura wymiany wtrysków MED
Na zdjęciu poniżej widzisz jeszcze raz w zbliżeniu jak wyglądają wtryskiwacze MED.
Warto dodać, że osobie obeznanej w autogazie od razu rzuca się w oczy jak długie ( około 10 cm) są wężyki doprowadzające gaz do kolektora ssącego.
Z reguły warto dbać o to, żeby były one jak najkrótsze. Jak sam widzisz na wtryskiwaczach MED z powodu ich budowy trudno to osiągnąć.
Na kolejnym zdjęciu widzisz porównanie wtryskiwaczy MED i wtryskiwaczy AC W031, które będą zamontowane w miejsce MED-ów. Od razu widać różnicę w technologii.
Przede wszystkim wtryski AC W031 to wtryskiwacze pojedyncze. Więcej nie będę pisał zdjęcie mówi więcej niż 1000 słów.
Z wielu powodów przy silniku Boxer wtryskiwacze pojedyncze to pożądane i wygodne rozwiązanie.
Dalsze modyfikacje
Jak już wymieniasz wtryskiwacze to warto zadbać, żeby długo pracowały bezawaryjnie. Dlatego warto założyć porządny filtr fazy lotnej, który wyłapuje zanieczyszczenia w gazie.
Dzięki temu ograniczasz do minimum możliwość uszkodzenia wtrysków LPG. Musisz wiedzieć, że brud potrafi błyskawicznie „zabić” nawet najlepsze wtryskiwacze. Dlatego tak ważny jest dobrej jakości filtr fazy lotnej w instalacji LPG.
Na zdjęciu poniżej widzisz tzw. filtr odstojnikowy Czaja Blaster z wkładem koalescencyjnym. Ten typ filtrów należy do najskuteczniej wyłapujących brud i frakcje oleiste w gazie LPG.
Poza filtrami odstojnikowymi mogę Ci takę polecić filtr LPG z wkładem z bulprenu. Żeby łatwiej zobaczyć różnicę między tym co jest a co było na jednym zdjęciu pokazałem stan pierwotny i obecny.
Zwróć uwagę, że filtr odstojnikowy oferuje dwa wyjścia gazu a stary filtr miał tylko jedno. Dlatego miał na wyjściu wpięty trójnik, żeby podać gaz na obie listwy wtryskiwaczy MED.
Wystarczy spojrzeć i na zdrowy rozum widać, że lepiej mieć 2 niezależne wyjścia gazu z filtra niż protezę z trójnikiem. Poniżej widzisz na jednym zdjęciu porównanie tego co było przed modernizacją ( prawy górny róg ) i jak wygląda instalacja LPG po modernizacji.
Zwróć uwagę na to, że zamontowane wtryskiwacze AC W031 pracują ze zdecydowanie krótszymi wężykami podającymi gaz do kolektora dolotowego.
Wtryski MED miały węże podające gaz o długości około 10cm. A wężyki podające gaz z wtryskami AC W031 mają tylko 2-3 cm długości !!!
Bzdury i inne cuda na kiju
Wciąż popularne są bajdy i konieczności używania lubryfikacji razem z instalacją LPG. Powiem krótko to są bzdury.
Jeżeli masz dobrej jakości instalację gazową i jest dobrze wyregulowana to, żadne „magiczne” płyny nie są potrzebne. Bywa nawet tak , że lubryfikacja jest szkodliwa.
Z reguły wiąże się to z tym, że skutkiem używania tego szemranego specyfiku jest osiadanie na ściankach kolektora „galaretki”. Zobacz sam jakie skutki powoduje lubryfikacja w instalacji LPG . Używanie tego płynu miało jakiś sens w przypadku silników gaźnikowych. W dzisiejszych czasach takich silników już nikt nie używa.
Podsumowanie
Pokazałem Ci na praktycznym przykładzie jak można wymienić wtryski MED na inne. Takie, które są lepsze, bardziej niezawodne i tańsze niż oryginalne wtryskiwacze MED.
Tego typu przeróbka jest bardzo dobrym pomysłem. Wtryski MED niestety źle reagują na polskiej jakości gaz LPG. Poza tym muszę wspomnieć, że również jakość techniczna tych wtrysków uległa pogorszeniu.
Mówiąc krótko, polecam pozbycie się wtryskiwaczy MED i zastąpienie znacznie lepszymi i trwalszymi polskimi wtryskiwaczami.
Chociażby takimi jak wtryskiwacze Barracuda, Yeti, AC W031 albo listwa wtryskowa Hercules.