Kiedy montujesz instalację gazową dostajesz kilka dokumentów od gazownika. Jednym z nich jest homologacja zbiornika LPG nazywana też czasami paszportem zbiornika. Normalnie ten dokument nie jest Ci do niczego potrzebny. Raz do roku pokazujesz go diagnoście podczas przeglądu technicznego samochodu.

Często zapomina się, że zbiornik lpg można używać tylko przez 10 lat od daty produkcji. Tak, daty produkcji a nie daty montażu instalacji gazowej. Wszystko jest podane w homologacji zbiornika.

Czasami zdarza się, że ktoś zgubi homologację zbiornika gazowego. W takiej sytuacji z pomocą warsztatu gazowego można odtworzyć zagubione dokumenty. Jeżeli przytrafiła Ci się taka sytuacja zobacz co wtedy zrobić tutaj :  //lpgmasters.pl/duplikaty-zbiornik-lpg/

Poniżej widać przykładowy wygląd homologacji zbiornika gazowego produkowanego przez firmę Bormech.

Homologacja zbiornika LPG
świadectwo jakości zbiornika lpg

Legalizacja zbiornika lpg czy wymiana ?

Po przekroczeniu daty ważności wskazanej na homologacji zbiornika lpg trzeba wymienić go na nowy albo zrobić tak zwaną legalizację zbiornika gazowego.

Legalizacja zbiornika lpg

  • niższa cena
  • długi czas wykonania usługi
  • 59 punktów robiących legalizację w całej Polsce

Wymiana zbiornika lpg

  • szybka wymiana ( 2-3 godziny)
  • ponad 2500 punktów wymiany w Polsce
  • dostajesz nowy zbiornik lpg z gwarancją

Legalizacja zbiornika lpg możliwa jest praktycznie tylko dla zbiorników montowanych wewnątrz pojazdu czyli tzw. zbiorników wewnętrznych. W przypadku zbiorników lpg montowanych pod samochodem czyli inaczej nazywanych zbiornikami zewnętrznymi zrobienie legalizacji jest właściwie niemożliwe. Dlaczego?

Odpowiedź znajdziesz oglądając film na górze strony pokazujący jak po 10 latach użytkowania wygląda zbiornik gazowy zamontowany pod samochodem. Ciągły kontakt z wodą, błotem, śniegiem prowadzi do tego, że zbiornik rdzewieje. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku wielozaworu lpg. Dodatkowo w wielozaworze gazowym rdzewieją, zapiekają się wszystkie połączenia skręcane. Potem odkręcenie przewodów miedzianych którymi płynie gaz jest bardzo trudne a w większości przypadków niemożliwe.

Na filmie możesz na własne oczy zobaczyć jak skorodowany potrafi być zbiornik gazowy. Rdza odpada z niego całymi płatami. Prowadzi to do osłabienia konstrukcji zbiornika lpg, zmniejsza się grubość ścianek butli gazowej a więc również jej wytrzymałość na ciśnienie gazu, które może dochodzić przy pełnym zbiorniku do 18-20 barów ( w przybliżeniu odpowiada to ciśnieniu 18-20 atmosfer). Po 10 latach niebezpieczeństwo rozszczelnienia się zbiornika lpg zewnętrznego  lub jego wybuch jest na tyle duże, że nie ma możliwości jego legalizacji.

Należy zdawać sobie sprawę, że czasami oprócz wymiany zbiornika lpg konieczna będzie również wymiana wielozaworu gazowego z powodu jego awarii lub złego stanu technicznego. Nie są to częste przypadki, niemniej zdarzają się i trzeba o tym pamiętać.

Pamiętaj, żeby po wymianie zbiornika gazowego wziąć od gazownika homologację na nowo zamontowany zbiornik lpg. Inaczej Twój samochód nie przejdzie najbliższych badań technicznych.

Na koniec warto poruszyć sprawę montowania używanych zbiorników gazowych. Czasami na szrotach samochodowych albo na aukcjach w internecie ktoś wystawia używane zbiorniki gazowe w okazyjnej cenie. Zachwala że można je zamontować bo na przykład mają jeszcze 3-4 lata ważności. 

Pod żadnym pozorem nie daj się nabrać na takie okazje !!!

Przepisy prawa zakazują montować zbiorniki lpg, które były już używane w innym pojeździe. Dodatkowo diagności na stacji diagnostycznej mają dostęp do bazy danych zbiorników lpg i natychmiast ustalą że zbiornik był wcześniej zamontowany w innym samochodzie. W efekcie nie wbiją Ci pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. A Ty będziesz musiał wymienić zbiornik na nowy. Nie licz na to , że ktokolwiek zwróci Ci koszty Twojej pazerności. Przysłowie mówi „chytry traci dwa razy”.